vrijdag 5 februari 2016

Cirkel sjaal: handleiding en afmetingen.

De cirkelsjaal die je 1 maal om het hoofd wikkelt.
Deze sjaals kan je maken uit restjes stof, je hebt er immers niet zo veel stof voor nodig. 
Je kan gebruik maken van tricot, katoen, fleece, teddyfleece,...
Een instant happiness project ;-)
Wat heb je nodig:
Garen
2 stukken stof (verschillend of hetzelfde van kleur, materiaal) 
Let bij een stof met print op dat je de print in de breedte legt.

Afmetingen:
Breedte:
Meet de hoofdomtrek van het kind, tel er 6 cm bij
Heeft het kind vaak een elastiekje in het haar, tel er dan 8 cm bij! 

Als je geen kind in de buurt hebt om te meten of je wil het als geschenk maken, 
geef ik hier een paar standaardmaten. Deze maten zijn gemiddelden! 
Hoofdomtrek:
3 maand: 41 cm
6 maand: 43 cm
12 maand: 46 cm
18 maand: 47 cm
2 jaar: 48 cm
3 jaar: 50 cm
4 jaar: 51 cm
5 jaar: 52 cm
6 jaar: 53 cm
7 jaar: 54 cm
8 jaar: 55 cm
9 jaar: 56 cm

small: 56 cm
medium: 58 cm
large: 60 cm

Hoogte
0 - 2 jaar: 20 cm
3 - 7 jaar: 25 cm
8 jaar en ouder: 30 cm

Werkwijze:
Knip 2 stroken stof, de grootte kan je met de maten die hierboven beschreven zijn bepalen.
Speld de stoffen met de goede kanten van de stof op elkaar.
Stik de lange zijden dicht op 1 cm van de kant.
(Ik gebruikte hier mijn boventransportvoet, maar dat is niet noodzakelijk)
Je hebt nu een tunnel. Trek nu de tunnel half naar binnen. 
Je hebt een half tunneltje waarbij 4 lagen stof op elkaar liggen. 
De goede kanten van de stoffen liggen tegen elkaar. 
Speld de stoffen aan elkaar, markeer een keergat van ongeveer 7 cm 
(keergat aanduiden: ik doe dat dmv 2 speldjes bij elkaar te steken)
Zorg ervoor dat de naden netjes op elkaar liggen.
Stik de ronde dicht op 1 cm van de kant, het keergat laat je open!
Dit is wat je nu voor je hebt liggen:
Steek je hand in het keergat en trek het geheel binnenste buiten.
Maak het keergat toe met een paar onzichtbare steken.
(of doe het zoals mij op de lui-wijven-manier en stik op 1 millimeter van de rand) 
De sjaal is klaar om te dragen!
Het sjaaltje van Julie is gemaakt uit tricot en fleece.
Het sjaaltje van Amelie is gemaakt van katoen en fleece.

Deze handleiding heb ik volledig zelf uitgewerkt, ze mag gebruikt worden voor persoonlijke doeleinden, 
NIET VOOR COMMERCIEEL GEBRUIK!
Ik vind het fijn om jullie creaties te bewonderen, een foto mag je mailen naar handmade.mieke[at]gmail.com


Vergeet de GIVE AWAY niet, deze loopt nog tot vanavond (5 februari)!


12 opmerkingen:

  1. Top! Ik ga het meteen bewaren! Je meisjes zien er stralend uit ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker sjaals en mooie meiden. Ik maakte de sjaals ook al eens en ze worden hier graag gedragen.
    sewingfenna.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de sjaals ook al eens gemaakt volgens een andere tutorial. Zo eenvoudig om te maken en toch meteen de kindjes wat beter beschermt tegen de koude.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeujjj, eindelijk een project om restjes fleece en tricot te verwerken! Ik zal er nog eentje maken :-))) of twee...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zooo leuk! Dit ga ik zeker maken met mijn restjes stof. Komt goed van pas als fietsende familie die het de voorbije dagen 's morgens al behoorlijk koud gehad heeft op de fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo leuk!! En zo eenvoudig! Heel erg bedankt voor het delen hiervan. Ik ben nu aan het breien, die lap wil ik gebruiken als 1 zijde en de binnenzijde van fleece. (Maak een sjaal voor m'n dochter van bijna 2).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de duidelijke instructies! Ik vroeg mij wel af of de standaardmaten reeds inclusief de 6cm extra zijn? Groetjes Gaëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ga het ook eens maken voor de kleinkinderen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze wil ik graag eens proberen :)
    Ik vroeg me af of je hoofdomtrek + 8 cm (want metekindje draagt haar haar in 'n staartje) doet, of ook nog es overal + 2 cm voor de naadwaarde.
    Of is die laatste ingecalculeerd? :)

    BeantwoordenVerwijderen