maandag 12 oktober 2015

Handleiding breitas

HANDLEIDING BREITAS IN STOF
Hier is dan eindelijk de lang beloofde handleiding. Toen ik een hele tijd geleden een breitas voor mezelf wou maken, vond ik op het www geen enkele deftige handleiding. Ik begon toen zelf te proberen en te puzzelen en uiteindelijk ben ik heel tevreden met mijn handleiding. Hij is dus klaar om door jullie gebruikt te worden, net op tijd om als kerstcadeau te maken voor al de hippe breiende vriendinnen of de oma's die voor de rest toch alles al hebben... :-)
Veel plezier ermee!


De tas is ongeveer 50 cm lang, 10 cm breed en 10 cm hoog.

NODIG:
Buitenstof
Binnenstof stevige stof, vb canvas
Vlieseline H 640
Rits 55 cm
Bijpassend garen
Label (als je dat hebt)

VOORBEREIDING:
Buitenstof:
60 cm x 6 cm (2x) (let op de print van de stof! 1 recht en 1 ondersteboven)
60 cm x 18.5 cm (2x)
30 cm x 12 cm (2x) Handvaten
12 x 6 cm (2x) Tabs

Voering:         
60 cm x 22.5 cm (2x)

Vlieseline H640:      
60 cm x 22.5 cm (2x)


WERKWIJZE:
Plooi de tabs in de breedte, strijk de vouw. Plooi terug open en vouw de zijkanten naar het midden. Plooi terug op de eerste vouw. Doorstik op 1 mm van de rand, plooi dubbel en zet een hulpstiksel op de rand zodat ze goed dicht gevouwen blijven. 


Plooi de handvaten op dezelfde manier als de handvaten, maar in de lengte, doorstik op 1 mm van de rand.



Leg buitenstof (grootste deel) met goede kant naar boven op tafel, leg het handvat er op. Zorg dat het niet gedraaid zit.  Meet vanuit het midden 7 cm aan elke kant. 

Label plaats ik 6 cm naast handvat.  

Speld alles vast, leg de kleine buitenstof er op LET OP DE PRINT! Stik op 1 cm van de rand, naden  open strijken. Herhaal met andere buitenstof en handvat.


Zo ziet het er nu uit, voor- en achterkant:


Strijk de vlieseline op de achterkant van de buitenstoffen.

Knip uit alle delen hoekjes van 5 x 5 cm (buitenstof met vlieseline, voering)

Plaats rits tussen de buitenstof en de voering, eerst de buitenstof met de goede kant naar boven, dan de rits goede kant naar beneden en daarop de voering met de goede kant naar beneden. 


Stik met de ritsvoet. 

Plooi de goede kant van de stof naar buiten, strijk en topstich. 


Herhaal met de 2de buitenstof en voering. 



Dit hebben we nu:


Vouw goede kant op goede kant en voering op voering. Speld vast en markeer een keergat op de voering van ongeveer 15 cm. 
TIP: ik markeer belangrijke punten steeds met 2 koppelden bij elkaar. Als ik dan aan het stikken ben, word ik eraan herinnerd dat er iets speciaal was waar ik op moet letten. 


Stik de rechte delen (hoekjes open laten!) In de voering laat je het keergat van 15 cm open. 


Vorm nu de 4 buitenste hoeken (2 in buitenstof en 2 in de voering) door de naden op elkaar te vouwen. Stik op 1 vm van de rand. 




Dit is het resultaat:

Nu komt het moeilijkste deel. Vouw alle midden-naden op elkaar zodat de openingen ter hoogte van de rits mooi op elkaar liggen. 


Vooraanzicht:


Plooi de hoeken die je eerder maakte naar de kant van de tas. 



Zet nu de rits een stuk open. Neem de tabs die je in het begin maakte en steek ze tussen de buitenstof en de rits. Met de goede kant in de zak. De naad van de tab gelijk met de naad van de zak. 


Vouw alles toe en stik doorheen alle lagen tesamen op 1 cm van de rand. 

Knip de rits einden gelijk af met de naad en zigzag een keer over deze naden. 
Trek nu de zak binnenste buiten via het keergat. 

Haal de voering uit de tas. En sluit het keergat. Met een blinde steek en dus met de hand. Of doe het zoals ik met de lui-wijven-methode, stik op een millimeter van de rand over de hele naad van de zak. 

Duw nu alles op zijn plaats en duw nauwkeurig de hoekjes uit. Neem hier je tijd voor!





Zo, klaar om te vullen!

Deze handleiding heb ik volledig zelf uitgewerkt, ze mag gebruikt worden voor persoonlijke doeleinden, NIET VOOR COMMERCIEEL GEBRUIK!
Ik vind het fijn om jullie creaties te bewonderen, een foto mag je mailen naar handmade.mieke[at]gmail.com

23 opmerkingen:

  1. Net wat ik nodig heb!!! Deze komt op mijn to do-lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Dankjewel voor de uitleg! :) Idd ideaal als kerstcadeau

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat voor voeringstof is het? Gewoon katoen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik Canvas. Zeer stevig, dan blijft de tas beter in model.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo knap dat je dit uit jezelf kunt maken, dat doe ik je niet na! Jammer dat ik al één heb, anders zou ik er zeker eentje maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De breitas is heel mooi bedankt voor de goede uitleg groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super, exact waar ik naar op zoek was, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toffe breitas! Dat wordt een kerstkadootje voor de mama! En weer zo'n mooie tutorial! Dank-je-wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe zou ik deze tas breder en hoger kunnen maken? Lengte zit al goed!😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een beetje reken en puzzelwerk. Deze maten bekwam ik door te proberen en opnieuw en opnieuw tot de tas naar mijn zin was. Ik heb tot nu toe helaas geen pasklare formule om snel even uit te leggen hoe je het doet. Ik kan je wel zeggen wat ik leerde gaandeweg het proces: de hoekjes die je uitknipt bepalen hoe groot de hoogte en breedte zijn. Dus hoekjes van 5 x 5 cm geven een hoogte en breedte van ongeveer 10 cm. Dus wil je de tas hoger en breder dan pas je dat aan. Als je dat aanpast moet je ook de repel stof vergroten tussen het handvat en de rits. Door de hoeken te vergroten zal je verder plooien en dus zal je de stof in totaliteit ook moeten verbreden. De verhoudingen moeten in acht genomen worden. Ik hoop dat je iets hebt aan deze uitleg.
      Groetjes,
      Mieke

      Verwijderen
    2. Breitas gemaakt , heel mooi en super uitgelegd.

      Verwijderen
  10. Hoe zou ik deze tas breder en hoger kunnen maken? Lengte zit al goed!😉

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi ! Misschien moet ik mezelf ook eens zo'n breitas maken !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amai!! Dank je wel voor de mooie handleiding! Een zelf gemaakt handwerk is toch veel persoonlijker om te geven dan een aangekocht. Ik wou zo een tas kopen bij veritas voor mijn schoonmoeder,maar ik ga die nu zelf kunnen maken dankzij jouw uitleg en foto's. Dank u wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hartelijk dank voor dit super patroon, ik heb alleen een probleem met de afmetingen van de voering en de vlieseline, deze is te kort, volgens de maten zou het 60 cm op 22,5 cm moeten zijn, maar als ik de andere maten samen neem zou dit 6 cm + 18,5 cm = 24,5 cm dat is de hoogte, doe ik iets verkeerd 😀 groetjes christa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor het late antwoord!! Net jouw reactie ontdekt...
      De maten zijn juist hoor, als je de buitenste 2 stukken aan elkaar zet verlies je 2 cm door de naadwaarde. De voering en vlieseline zijn uit 1 stuk en daar heb je dus geen naadwaarde nodig.
      Groetjes,
      Mieke

      Verwijderen
  14. Ik vroeg me af welke buitenstof je gebruikte. Ik dacht geweven maar hij lijkt zo te blinken op de foto vandaar dat ik het toch even vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een katoentje van Soft Cactus. Heel zacht, maar in werkelijkheid blinkt het niet, dat zal aan de foto liggen ;-)

      Verwijderen
  15. deze middag gevonden en gemaqkt! Top instructies!
    Ik gebruikte iets zachtere materialen waardoor het niet zo vast staat als bij u.
    Maar ik ben heel tevreden over het resultaat! (foto kan ik hier blijkbaar niet bijposten :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Mijn tweede naaiproject ooit en ben er helemaal trots op. En nu kunnen de oude uit elkaar vallende breinaalddozen weg. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zijn de maten die jij opgeeft inclusief of exclusief naadwaarde? x
    Als het inclusief is, dan lijkt het me na wat rekenwerk dat de tas ook maar 8,5 cm breed is ipv 10 cm. Het lijkt ook zo op de foto. En qua lengte zou je een tas van 48 cm overhouden: 60cm - 5+5 (hoekjes) - 2 cm naadwaarde = 48cm.

    BeantwoordenVerwijderen