dinsdag 6 oktober 2015

Grace-jurkje met een handleiding.





De welbekende Grace-jurk van Emma en Mona (gratis patroon kan je vinden op de blog van Emma en Mona, klik hier)

Ik maakte de jurk voor de eerste keer, mijn nichtje werd 1 jaar, een meisje en een jurk, ideale combinatie volgens mij!
Ik maakte het jurkje op de groei. (een foto met Enora met het kleedje volgt nog hoop ik)

Het is een eenvoudig jurkje, maar toch zeer mooi met een hoog schattigheidsgehalte!



De stof was moeilijk te fotograferen, ik probeerde met veel licht, met weinig licht, enkel deze close-up geeft de kleur juist weer. Het zijn 2 Soft Cactus-stofjes uit de overgebleven stock van mijn gesloten webwinkel.

Vanwaar de handleiding in de titel?

Ik maakte het jurkje anders dan de origineel voorgeschreven handleiding van Griet. Ik wou een volledig gevoerde jurk, want het is een winterkleedje. (en ik vind dat mooier afgewerkt ;-))

Het rokgedeelte is dus ook van voering voorzien, met een streepje kleur aan de binnenkant. Dat is niet enkel mooi, dat helpt ook later bij het strijken, als het kleedje uit de was komt, en de stofjes krimpen niet gelijkmatig, dan zie je geen roze stof aan de buitenkant.



HANDLEIDING VOOR VOERING IN DE GRACE-JURK

Ik gebruik hier maar een klein stuk stof als voorbeeld, het echte rokpand is veel breder!

Maak het bovenstuk zoals beschreven in de originele handleiding van Emma en Mona.
Volg dan verder mijn handleiding voor het rokgedeelte:

Kijk op het patroon hoe groot je rechthoek moet zijn voor het rokgedeelte.
Knip de voering 1 cm minder hoog, wel even breed.
Leg de 2 stoffen met de goede kanten op elkaar, onderaan leg je de stoffen gelijk. (Let op de print van de stof!)
Stik de onderst naad op 1 cm (of naaivoetbreedte) van de rand.

Plooi de voering nu een beetje naar boven, zodat de stoffen bovenaan gelijk liggen.
Stik de naden links en rechts op 1 cm van de rand.


Close-up van het resultaat. Ik knipte de naden bij met de kartelschaar tegen het rafelen, maar overlocken of zigzaggen kan natuurlijk ook.

Keer de stof met de goede kant naar buiten en duw de hoekjes goed uit.
Strijk de naden mooi glad.

Zo ziet het rokgedeelte er uit. Mooi aan de buitenkant en mooi aan de binnenkant <3

Voor de verdere afwerking:
Strijk de onderste rand van het bovendeel van de jurk 1 cm naar binnen.
Trek rimpeldraden bovenaan op het rokgedeelte.
Rimpel zodat het rokgedeelte even breed is als het bovenste gedeelte van het kleedje.
Schuif het rokdeel  tussen de buitenstof en voering van van de jurk, speld alles vast (drieg indien gewenst) en stik op een millimeter door alle stoflagen.
Alle naden zitten netjes verstopt!

17 opmerkingen:

  1. Super! Dat ga ik deze week nog eens uittesten! Ik ga zaterdag op babybezoek en wou ook dit jurkje maken maar vroeg me ook af of de mama niet liever een volledig gevoerd jurkje wou... Hier is dus mijn oplossing!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap van je omdat helemaal voor ons uit te leggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk!! Bedankt voor de duidelijke foto's en uitleg! Daar ga ik zeker nog gebruik van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker warm ingeduffeld... tof m al die foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap! Zo kan het kleedje ook omkeerbaar gemaakt worden vermoed ik (tenminste als je kamsnaps gebruikt ipv knopen)!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi kleedje! Deze ga ik onthouden :) Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het patroontje ligt hier ook al lang te wachten. Wat een mooi kleedje! En een supertip voor die voering, ga ik zeker ook zo doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt! Heb net mijn tweede Grace jurkje zo afgewerkt. Ik heb wel de naad van het bovenstukje naar binnen gestreken en de rok daarin gestoken. Het lijkt mij zo ook op jouw foto's gedaan (alhoewel je tekst iets anders zegt).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh, zo'n mooie uitleg: heel sjiek!!!
    mooie jurk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien een domme vraag, maar laat je dan een keergat wanneer je het bovendeel tussen de lagen van de rok stopt en vastnaait? Want anders kan het bovenstuk toch niet meer uit het rokgedeelte? (beginner....)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rok steek je er tussen enkel met de bovenste centimeter. Dus niet de hele rok. Daarom heb je ook geen keergat nodig. Je maakt dus het bovenstuk van het kleedje, dan rimpel je het rokgedeelte en steekt dat tussen de 2 lagen van het bovenstuk. Dan stik je langs de goede kant door alle lagen samen en dan zit het vast. Je hoeft ook niets te keren dan. Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk ;-)

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  11. Beste Mieke,
    Bedankt voor deze mooie tutorial met voering!!
    Ik snap echter ook niet zo goed hoe boven en onderdeel aan elkaar worden gehangen...zelfs niet met uitleg hierboven. Heb je daar eventueel foto's van? Ik zit even in de knoop.
    mail gerust naar magalimessiaen@gmail.com
    Ik zal je eeuwig dankbaar zijn!! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  12. raar maar ik vind echt de klik niet om het patroon te downloaden

    BeantwoordenVerwijderen