woensdag 20 mei 2015

Mini-rugzakje: Handleiding

Mini rugzak met 2 opties voor de draaglusjes. 

Dit rugzakje is ideaal voor peuters en kleuters. In mijn kinderopvang hebben de meeste kindjes een rugzakje van mijn hand, met hun naam op, zeer kleurrijk als je al die zakjes bij elkaar ziet!
Het kan ook gebruikt worden als turnzakje, als speelgoedzakje bij een uitstap. Kortom zeer veelzijdig en het is leuk voor de kinderen dat ze zelf hun rugzakje kunnen dragen op hun rug zonder dat het op de grond hangt. 
OPTIE 1 met lusjes:
OPTIE 2 met nestelogen:
Nodig:
- Knip uit buitenstof 2 rechthoeken van 30 cm breed op 34 cm hoog. Knip onderaan hoekjes uit van 5 op 5 cm.
- Knip uit voering 2 rechthoeken van 30 cm breed op 34 cm hoog. Knip onderaan hoekjes uit van 5 op 5 cm.
- Knip 2 kleine reepjes van 8 cm op 6 cm
- 2 keer 120 cm touw
- Label als je dat hebt
- 2 Nestelogen als je voor die optie kiest

Voorbereiding:
1. Neem de kleine reepjes van 8 x 6 cm
2. Strijk ze in de breedte dubbel,
3. Vouw dan terug open en strijk de beide zijden nog eens naar binnen, tot tegen de vouw die je daarnet gemaakt hebt.
4. Vouw nog eens dubbel en strijk goed plat.
Herhaal met het 2de reepje.
Stik de reepjes door op 3 mm van de rand. Ik gebruik mijn blindzoomvoetje hiervoor, het heeft een geleidertje waardoor ik precies op de rand kan stikken.
Vouw het reepje dubbel en geef een stikseltje op de rand zodat het toe blijft.
Dit is het resultaat, leg de lusjes even opzij.
Neem nu de 2 lappen voering en leg ze met de goede kanten van de stof op elkaar. Duidt een keergat van ongeveer 7 cm aan op de onderkant.
Keergat.
Neem de buitenstof en speld met de goede kanten op elkaar. Zet bovenaan 2 merktekens links en 2 rechts. Het eerste op 1 cm van de bovenrand, het 2de op 3 cm van de bovenrand.
Detail van de merktekens, dit doe je links en rechts bovenaan.
Als je een label hebt, kan je dit nu mee tussen de buitenstof steken.
Stikken:
Stik bij de voering de 2 lange zijden, onderaan laat je het keergat open. (De bovenzijde en de hoeken onderaan blijven open)
Bij de buitenstof begin je bovenaan te stikken: 1 cm dicht, tussen de markering blijft het open, de rest naar onder verder toe stikken. De onderkant mag helemaal dicht gestikt worden. De hoeken blijven open!
Neem de hoeken op en leg de naden exact op elkaar, speld vast.
Vouw de naden elk naar een kant anders wordt de naad te dik.
Herhaal bij de 2de hoek.
Bij de buitenstof is het iets moeilijker, je legt ook de naden mooi op elkaar, maar het lusje moet er mee tussen. Zorg dat de lus aan de binnenkant zit, de naad van de lus gelijk met de naad van de hoek. Speld vast.
Aan de binnenkant kan je kijken of de lus in het midden zit.
Speld stevig vast zodat het niet kan verschuiven.
Stik de buiten hoeken van de voering en van de buitenstof.

Keer de voering met de goede kant van de stof naar buiten, de buitenstof blijft met de goede kant naar binnen.
Schuif de 2 zakken in elkaar, de goede kanten van beide zakjes liggen op elkaar. Zorg dat de naden gelijk liggen en dat de bovenrand gelijk is.
Plooi de naden van de buitenstof open, dit is belangrijk om straks het touw er door te kunnen rijgen.
Stik rond de bovenrand op 1 cm van de rand.
Zigzag nog eens rond de bovenrand, dit is belangrijk omdat het touw schuurt tegen de naad als de tas open en dicht gestropt wordt, dan kan de naad gaan uitrafelen en zo kan het verhinderen dat de tas vlot open en dicht kan gedaan worden.

Trek de binnenzak uit de buitenzak.
Steek je vingers door het keergat en trek de zak binnenste buiten.
Naai het keergat toe met een blinde hechtsteek KLIK HIER om te zien hoe je dat doet.
Of stik op 2 mm van de rand zoals ik deed.
plooi de voering naar binnen, rol de bovennaad tussen duim en wijsvinger en strijk de naad dan plat.
Steek je geleider op de naaivoet op 3 cm.
Heb je dit niet, dan kan je een brede elastiek rond de arm van je machine spannen, zoals in het voorbeeld hier op de foto (het moet wel een bredere elastiek zijn zodat hij niet weg kan rollen, maar die had ik niet in huis)
Stik nu langs de bovenrand op 3 cm van de rand.
Neem de 2 touwen en een veiligheidsspeld.
Begin met de eerste touw rechts in het gaatje te steken, ga helemaal rond en kom met het touw terug naar buiten door dezelfde opening.
Neem het 2de touw, herhaal de stappen, maar begin aan de linker kant.
VOOR DE AFWERKING:
OPTIE 1 met lusjes:
Rijg het touw door de lusjes en knoop ze.
OPTIE 2 met nestelogen:
Neem het ringetje, leg het in het midden van het lusje en duid aan.

Knip het cirkeltje uit met een schaar met fijne punt.
Leg het 'mannetje' onder het gaatje en duw de stof er over.
Leg het 'vrouwtje' er op.
Leg het voetje onder de ring en neem het stampertje. Hou alles goed recht.
Klop met de hamer op het stampertje. (leg op een harde ondergrond)
Het nesteloog is klaar.
Steek het touw er door en leg er een knoop in.
Zo, de tas is klaar!
Patroon en werkwijze: Handmade Mieke
Als je deze tutorial gebruikt, lees ik graag je reactie hieronder! Veel naaiplezier!

Mijn patronen zijn enkel voor PERSOONLIJK GEBRUIK. Ik merk helaas dat mijn patronen gebruikt worden om spullen te verkopen. Ik hoop dat jullie er rekening mee houden, anders voel ik mij genoodzaakt om in de toekomst mijn patronen tegen betaling aan te bieden. Hopelijk hoeft dat niet, want dat is niet mijn bedoeling!

Als je iets maakt met een handleiding of patroon van Handmade Mieke mag je een foto mailen naar handmade.mieke@gmail.com, dan zet ik jouw foto in het mapje met voorbeelden/inspiratie en kan iedereen jouw werk bewonderen!

29 opmerkingen:

  1. Wow, prachtige tuto! En zo'n high-end stikmachine dat jij hebt, ze blinkt zelfs nog! Is 't een nieuwe?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Bieke, bedankt voor het compliment! Mijn machine is een Bernina B330, ondertussen al 3 jaar oud, maar ik verzorg haar goed, want dat doet ze ook voor mij ;-) Ik ben er super tevreden van, nog nooit problemen mee gehad en nog nooit iets tegengekomen dat ze niet aan kan! Wij zijn een goed team :-)

      Verwijderen
  2. Hoi mieke,
    Idd ik zie jou patronen vaak opduiken voor commerciel gebruik... Jammer :( hopelijk komt het niet zover en knn wij meegenieten en jou creaties gebruiken
    Grtjs Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het rugzakje is heel mooi en goed uit gelegd groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof van je om dit helemaal uitgebreid met ons te delen.Nu weet ik ook waar dat staafje voor dient dat in mijn doosje zit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handig zo een foto tutorial, deze sla ik op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie, duidelijke handleidingen altijd! Ik onthoud deze zeker voor als m'n zoon een turnzak nodig heeft. Nog een jaartje kleuterklas en dan is het zo ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dit is een fijne tutorial! merci hiervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor deze duidelijke tutorial. Het lukte me van de eerste keer om het na te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey, ik heb twee zo'n rugzakjes gemaakt voor mijn zoon en dochter om hun turngerief in te stoppen op school. Met zo'n duidelijke tutorial waren die in een wip gemaakt :) Ik mail je de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg bedankt voor deze fijne uitleg. Voor de 1ste keer gelukt (en goed gelukt). Mijn zoontje zal content zijn bij zijn 1ste turnles op het 1ste leerjaar!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldig duidelijke tutorial! Ik ben echt heel beginnend, maar dit is mij perfect gelukt. Zou ik hem ook kunnen vergroten door de afmetingen gewoon groter te pakken?

    Mega bedankt!

    Gr Karolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Karolien,
      dank je wel voor het compliment!
      Je kan de maten inderdaad aanpassen om de zak groter of kleiner te maken.
      Veel plezier ermee!

      Verwijderen
    2. Behoud je dan de uitsparing van 5 op 5 cm onderaan of ga je daar ook iets groter (7 op 7 cm bijvoorbeeld?)

      Verwijderen
  12. Iemand al een omkeerbare versie gemaakt? Volgens mij moet dit perfect gaan als je in de voering ook lusjes steekt. Als ik eens 5 min tijd vind ga ik da eens proberen. Hou je op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Omkeerbaar is mogelijk als je bovenaan met een apart tunneltje werkt. 2 rechthoeken stof dubbel vouwen in de breedte en dan tussen stof en voering steken als je de bovenrand dicht naait. Maar dan moet je wel ook lusjes voor de koordjes onderaan voorzien in de voering. Veel succes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Welke breedte van nestelogen heb je hier gebruikt? Superleuke tas zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij deze tas nestelogen van 6 mm geloof ik. Je moet zien dat het touw er door kan en strop blijft zitten met een knoop onder het nesteloog. Bij grotere tassen neem ik dikker touw en dus grotere nestelogen.

      Verwijderen
  15. Fantastisch! Bedankt! Net mijn eerste rugzakje gemaakt. Er zullen er nog vele volgen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukt!!!🎉🎉🎉🎉 wel had ik wat moeite met de afwerking van de gaatjes waar je t touwtje door rijgt. Bij de volgende dus wat verder omvouwen voor t stikken zodat t al mooi is afgewerkt. Maar dat was t enige. Een heel blij zoontje met zijn nieuwe tas! Nu op naar de volgende :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt Mieke! Dit was mijn eerste echte naaiwerkje en het was een succes!Ik heb helemaal de smaak te pakken en mijn zoontje gaat straks ongetwijfeld heel blij zijn met zijn turnzakje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een goed uitgelegde tutorial!! Spee bedankt, Mieke! Ik heb de rugzak 10cm groter en breder gemaakt voor mijn 11-jarige zoon. Zijn (van school gekregen) gymtas was te klein en hij had al eens de verkeerde mee naar huis genomen omdat veel kinderen dezelfde tas gebruiken. Nu heeft hij een unieke gymtas!!! Hij is er heel blij mee.
    Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  19. super bedankt voor de uitleg! ik heb er 2 gemaakt! perfect uitgelegd, de kids zijn er heel erg blij mee.
    groetjes Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bedankt Mieke voor de heldere uitleg en bijhorende foto's. Het was het eerste rugzakje die ik maakte en er zullen er nog wel volgen...mijn bijna 2-jarige kleindochter zal heel blij zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor de heel duidelijke uitleg en foto's. Ik heb dit weekend twee mini tasjes en één groter tasje gemaakt voor mijn kleindochters. Ze zijn er heel blij mee. De jongste van drie wil haar tasje niet meer lossen en het past perfect. Nu nog eentje voor mijn kleinzoon en ander kleindochtertje. Ik heb de smaak (na vele jaren niet meer naaien) opnieuw te pakken. Straks probeer ik die met de extra scheiding eens uit. Met jouw uitleg moet dat zeker lukken. De kleinkinderen kunnen geen zakjes genoeg hebben! Bedankt Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuk patroontje en heel duidelijk uitgelegd! Heb er inmiddels 2 gemaakt, één mini en één wat groter om kado te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel duidelijk patroon! Thanks!! Enige punt die ik tegen kwam en ga aanpassen voor de volgende tas; om het rafelen tegen te gaan ga ik de bovenkant gewoon een keer dubbelstikken (dus evt. iets langer maken) Nu heb ik het erg creatief opgelost haha, gelukkig zie je er niks van!

    BeantwoordenVerwijderen