donderdag 11 december 2014

De kroon: tutorial



Ik maakte een handleiding met foto's, handig voor beginnende naaisters. De kroon is niet moeilijk om te maken, maar vraagt wel wat precisie-werk in de bochten. 

Achteraan sluit de kroon met velcro, gemakkelijk aanpasbaar als je kindje groeit, meerdere jaren plezier van dit model! Vooral als je 2 verschillende stofjes gebruikt heb je 2 kroontjes in 1, want hij is perfect omkeerbaar.

Dit is een patroon van Handmade Mieke en mag enkel gebruikt worden voor persoonlijk gebruik!

Materiaal:

- Stof: dun katoen: 2 maal 20 cm hoog, let op de print van de stof, 
- Tussenvoering om de kroon rechtop te laten staan: Vlieseline H640. 1 maal 20 cm hoog. 
Om te kijken of de kroon stevig genoeg zal zijn om mooi rechtop te blijven staan, hou je de 3 stoffen op elkaar vast en hou ze in de vorm van de kroon (in een cirkel) Is hij nog wat slap, neem dan 2 lagen vlieseline (1 op op elke stof strijken). Of neem vlieseline H250 dat is vlieseline die geen watte-laagje heeft, maar meer zoals papier aanvoelt en heel stevig is. Let wel: als je deze gebruikt is het moeilijker om de kroon binnenste buiten te keren!
- Bijpassend garen: je kan 2 verschillende kleuren garen gebruiken, bijpassend bij je 2 stoffen. bovendraad (bobijn) en onderdraad (spoel)
- Velcro: een reep van ongeveer 10 cm om de kroon te sluiten en 2 stukjes van 2 cm als je een getal in vilt wenst te bevestigen
- Eventueel vilt en/of flockfolie als je versiering op de kroon wenst
- Het PATROON
Vink bij het printen de optie 'aanpassen aan pagina' uit. Meet na aan de hand van het blokje van 1 cm.

Werkwijze:

Druk het patroon af, knip de delen uit en kleef deel A en deel B aan elkaar op de aangegeven plaats. 1 cm naadwaarde is inbegrepen, maar als je op 0.7 cm stikt (= naald gewoon in het midden) lukt het ook prima.


Leg het patroon aan de stofvouw en knip de kroon uit de stoffen en de vlieseline.


Strijk de vlieseline op de achterkant van 1 van de stoffen. (de bolletjes zijn de lijm!)


Stik de velcro op de juiste plaats vast. Op 2 cm van de zijkant en op 3.5 cm van de onderrand. Stik zo dicht mogelijk op de rand van de velcro. De reep van 10 cm aan de rechterkant van de stoffen, op de goede kant van de stof, de kleine stukjes stik je vast waar je ze wenst. (in het midden van de kroon, op de foto staat het er NIET op) Je stikt van de kleine stukjes de zachte kant vast op de kroon en de harde kant op de achterkant van de verwisselbare cijfers, als je kindje de kroon draagt zit het zachte stukje tegen het hoofd, anders zou het kunnen schuren)


Leg de 2 stoffen nu met de goede kanten op elkaar en bevestig zorgvuldig met speldjes.


Stik helemaal rond, maar laat vooraan aan de onderkant een keergat van ongeveer 7 cm. (op de foto zit het keergat tussen de 2 rode speldjes)


In de bochten moet je traag stikken. Stik een paar steken, zet je naald omlaag in de stof, voetje omhoog, stof beetje draaien, voetje omlaag, paar steken stikken, naald in de stof, voetje omhoog, stof beetje draaien, voetje omlaag, enkele steken stikken enzovoort. Zo werk je elke bocht rustig af.





Knip de 4 hoekjes schuin af. Knip NIET in het stiksel!


Geef kleine knipjes in de rondingen of knip de rondingen bij met een kartelschaar,


Keer om via het keergat, duw de hoekjes goed uit met een puntig voorwerp, maar kijk uit dat je niet door de stof prikt. 


Strijk plat (strijk niet rechtstreeks op de velcro want die kan smelten!!), let hierbij vooral op het keergat, zorg ervoor dat de naadwaarde mooi naar binnen ligt, kleef het eventueel een beetje vast met een lijmstift vb Pritt, want strijken over speldjes geeft gaatjes in de stof die zichtbaar blijven.


Geef een stiksel op de rand, helemaal rondom de  kroon, door dit stiksel wordt het keergat mee gesloten. Begin aan de zijkant te stikken zodat je geen hechtingen hebt vooraan op de kroon.
Tip: bij deze stap kan je de boven- en onderdraad aanpassen aan de kleur van de stof!



De kroon is klaar, nu de versiering nog.





Afwerking:
De mogelijkheden zijn eindeloos om de kroon te versieren.

- Je kan kiezen om er met FLOCKFOLIE een tekst op te zetten: een naam, een getal, Hip Hip Hip Hoera!, Feestvarken, Ik word grote broer/zus, ...





-  Als je verwisselbare cijfers wenst, knip je een rondje uit vilt en getal(len) uit een andere kleur vilt, kleef aan de achterkant het harde gedeelte van de velcro (het zachte stukje hangt al op de kroon) en stik het cijfer vast, samen met de velco (ik stik in het midden van het getal).







Klaar om te feesten!

Patroon en werkwijze: Handmade Mieke
Als je deze tutorial gebruikt, lees ik graag je reactie hieronder! Veel naaiplezier!

Als je iets maakt met een handleiding of patroon van Handmade Mieke mag je een foto mailen naar handmade.mieke@gmail.com, dan zet ik jouw foto in het mapje met voorbeelden/inspiratie en kan iedereen jouw werk bewonderen!

18 opmerkingen:

  1. Wauw weeral zo'n duidelijke uitleg! Deze ga ik bewaren en ook proberen voor m'n zoontje zijne 4de verjaardag! Dan laat ik je het resultaat zeker zien! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi resultaat! En zo goed uitgelegd dat het al kriebelt om er eentje in elkaar te steken!
    Alvast bedankt voor het delen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel mooi en een zeer duidelijke uitleg. Proficiat

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De kronen zijn heel mooi en een goede uitleg dank U om met ons te delen groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Awel se mijn zoon gaat daar kei knap mee staan met zo'n kroon :-)
    Mercikes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor het patroontje. Nu heb ik een leuke kroon voor mijn metekindje deze namiddag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel erg leuk en duidelijk. Deze zal ik maken voor in mijn kleuterklas. Eens iets helemaal anders dan een papieren kroon . Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb hem net gemaakt! Ging sneller dan ik dacht en ziet er heel mooi afgewerkt uit, dankzij je heel duidelijke uitleg! Nu nog 4 maanden wachten op die eerste verjaardag😂

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Superideetje! Bedankt voor het patroon. Ik ga er direct aan beginnen! Zaterdag wordt mijn dochtertje 1 jaar en ze zal er fantastisch uitzien dankzij jouw duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb zonet de kroon gemaakt (deels) maar na het binnenstebuiten keren lijkt of ik stof teveel heb.. Zou dit kunnen zijn doordat ik de hoeken niet nauwkeurig genoeg gestikt heb?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is in orde! ik had een stap overgeslagen ..

      Verwijderen
  11. Ik ben echt nog maar een beginner in de 'naaiwereld', maar wat een resultaat :-)
    Dankuwel voor de ongelofelijk gedetailleerde omschrijving! Daardoor zal mijn dochter schitteren op haar eerste verjaardag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb hem vandaag ook uitgeprobeerd. Bedankt voor de bruikbare uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. In deze coronalockdown heb ik enorm veel vrije tijd. Spijtig genoeg kan ik mijn 3 kleinkinderen niet zien, maar ik verwen ze met zelfgenaaide spullen.
    Bedankt voor dit duidelijk en eenvoudig patroon van de KROON. Eentje is er al klaar en de 2 volgen morgen al. Heb terug zin om aan de slag te gaan.
    groetjes en ... ik ga zeker nog eens snuffelen op je site.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gemakkelijke en duidelijke uitleg, ik ben tevreden van mijn kroon :D

    BeantwoordenVerwijderen