maandag 11 augustus 2014

Handige tips!

ZOMEN
Omzomen deed ik al op verschillende manieren, nu heb ik een manier gevonden die snel en handig werkt.
Als je een zoompje van 2 maal 1 cm moet maken, teken je met een grote geodriehoek een lijn op 2 cm. 
Moet je 2 maal 1,5 cm omzomen teken je een lijn op 3 cm. 
Je houdt met 1 hand je strijkijzer vast en met je andere hand plooi je TEGEN de lijn. Ik werk zonder speldjes. Ook weer tijd bespaard. 
Vind je dit (nog) wat moeilijk dan kan je speldjes steken en daartussen strijken. De speldjes steek je recht naar beneden in je strijkplank. 
Het handige is dat je TEGEN de lijn kan plooien, de meesten zetten een lijn op 1 cm en moeten dan OP die lijn vouwen, maar die zit dan eigenlijk verstopt onder je zoom. 
Plooi nog eens een cm om en strijk. 
Let op dat je éénzelfde naad altijd, boven- en onderaan naar dezelfde kant plooit, anders krijg je een bult in je werk. 
Naden van een kledingstuk vouw je altijd in de richting van de rug. 
Buitenstof zoom je naar binnen om, voering zoom je naar buiten om, op deze manie is je rokje ook binnenin mooi afgewerkt. 

OP DE RAND STIKKEN
Als je op een aantal mm van de rand moet stikken kan je daarvoor je blindzoomvoetje gebruiken. Dat voetje heeft een klein metalen plaatje waartegen je je stof kan geleiden en zo netjes op de rand kan stikken. Heb je zo geen voetje dan probeer je een ander lijntje te volgen, zoek op je naaivoetje een punt dat gemakkelijk te volgen is. 

RECHT STIKKEN OP AFSTAND
wil je op bijvoorbeeld 3,5 cm van de rand stikken, dan kan je verschillende toepassingen gebruiken die je helpen om recht te blijven stikken. 
- de meeste machines hebben een schaalverdeling, op deze manier kan je gemakkelijk de juiste lijn volgen. 
- bij sommige machines zit een geleider. Dat is een haakje dat je kan bevestigen aan je persvoetje. Zet je naald naar beneden en meet het aantal aantal cm dat je wil, schuif je haakje tot daar. Je geleid je stof naast het haakje als je stikt. 
- een trukje dat ook prima werkt (mijn vorige machine had geen schaalverdeling en geen geleider, ik deed het toen altijd op deze manier) is een brede, bruine elastiek rond je machine spannen. Als je deze tip gebruikt moet het echt wel de brede zijn anders verschuift hij als je met je stof er langs schuift. 
- op pinterest zag ik ooit dat iemand brede, papieren schilderstape op de machine kleefde en daar zelf de schaalverdeling had opgetekend. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n goed idee omdat schilderstape gemaakt is om gemakkelijk te verwijderen. Je schuift constant met stof over de tape en dan is dat maar een tijdelijke oplossing vrees ik. 

NAADWAARDEN BIJ TEKENEN
Ik maak altijd snijpatronen als ik zelf een patroon over teken, dan kan ik het op de stof spelden en onmiddellijk er rond knippen. Op stof tekenen gaat soms moeilijk.
Ik toon even hoe ik dat doe:
Basis patroon

In de naailes leerde ik het volgende:
Ronde naden = 1 cm
Rechte naden = 2 cm
Zijnaden (en je weet niet of de maat goed zal zijn) = 3 cm  zo is er marge om te verbreden indien nodig
Zomen = 3 à 5 cm
Teken eerst de rechte naadwaarden aan. 
Ronde naden doe ik met kleine streepjes die ik dan verbind. 
Het is ook belangrijk dat je voldoende informatie op je patroon schrijft. Er zijn tekens die je moet overnemen van je patroon, vb het tekentje aan het armsgat, de groene pijl die de draadrichting van de stof aangeeft. De rode accolade betekent dat je het patroon daar op de stofvouw moet leggen. 
Daarna schrijf je zelf nog informatie op:
- Uit welk tijdschrift?
- Welk patroon is? Blouse nr... of rok nr...
- Welk patroondeel is het? Zak, mouw, voorzijde, ...
- Welke maat tekende je over?
- Eventuele wijzigingen die je gedaan hebt als je het patroon gebruikt hebt. Pas het patroon steeds mee aan als je iets aan de kleding hebt veranderd. Zo blijft je patroon up to date en is het steeds gebruiksklaar. 
Deze informatie is belangrijk als je het patroon in de toekomst nog eens wil gebruiken. Schrijf deze info op elk patroondeeltje, als je map een keertje valt is alles terug gemakkelijk te sorteren. Anders wordt het puzzelen :-( Ik spreek uit ondervinding!

Hebben jullie nog handige tips? 


25 opmerkingen:

  1. Bedankt voor al je handige tips, die van het blindzoomvoetje ga ik zeker uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke en handige tips. Ga mij ook eens een grote geodriehoek moeten aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik dezelfde geodriehoek voor de zoom en naadwaarden! Superhandig inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Simpele tips zijn de beste ! Merci...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handige tips! Ik heb ook zo'n blindzoomvoetje, maar had geen idee dat ik die daarvoor kon gebruiken. Ga ik vandaag direct uitproberen :). En dat met het elastiek vind ik ook een hele goede. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het artikel "Naadwaarden bij tekenen" vond ik zeer interessant. Mijn vraag nu, wanneer je patronen wil overnemen van bv. Burda of La Maison Victor? Is het dan best eerst gewoon de contouren van het patroon over te tekenen en dan de nodige cm's naadwaarde bij te tellen of teken je ineens de nodige cm's naadwaarden bij en teken je dit zo op je patroon.
    mvg. Francy.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Francy, ik teken eerst het patroon over in de juiste maat. Daarna teken ik de naadwaarden erbij. Dan uitknippen en zo kan je het op de stof spelden en er rond knippen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En weten jullie hoe je gemakkelijk een patroon kan overtrekken?
    Je gaat naar de action die goedkope winkel,haalt daar van die plastic puinzakken,open knippen oppatroon leggen,je ziet ieder streepje verschuift niet een super patroon heb je wat niet scheurt.
    Veel teken plezier

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor het delen van zoveel nuttige informatie. Ik heb een geleider bij mijn naaimachine maar had er geen idee van waarvoor het diende. Ook de andere informatie vond ik heel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Met veel plezier al deze.tips gelezen en opgeslagen....dank u wel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Veerle Verborgh. 1februari 2018
    Mooie tips, bedankt :)
    Handig is het patroon rechtstreeks overtekenen op de stof met carbonpapier (veritas) en raderwieltje. Lukt prima bij katoentjes en niet gladde stoffen.
    Mijn patronen bewaar ik in plastic mapjes in een grote ringmap. Ik steek er ook een stukje stof van het gemaakte kledingstuk bij. Zo vind ik snel een bepaald patroon terug en na een tijd ben je ook trots op wat je reeds allemaal gerealiseerd hebt. Praktisch gebundeld 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Foto van het werkstuk erbij

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als ik dicht op de kant wil/moet stikken, gebruik ik vaak mijn ritssluitingvoetje. Vlak langs de rand naaien gaat dan heel gemakkelijk en je hoeft niets in te stellen.

    Wel opletten dat het brede gedeelte van het voetje op de stof ligt en je naald aan de goede kant van het voetje staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bij het patroon doe ik altijd een stukje stof van hetgeen ik ervan gemaakt heb. Zo weet je na een tijdje nog welk kleding stuk je ervan gemaakt hebt. Ik doe het patroon in een plastic mapje en het mapje in een ringband. En dan zodanig dat je alle info over dat patroon kan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bij me shirt lopen de draadjes niet helemaal gelijk hoe kan ik dat oplossen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik speld altijd een lapje stof bij het patroon makkelijk terug te vinden of op te ruimen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank je wel voor alle tips/uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goeie tip!
    En als ik het patroontje wil verkleinen, geldt dan hetzelfde principe, maar dan de cm. eraf?

    BeantwoordenVerwijderen