vrijdag 18 juli 2014

Een ritstasje ZONDER flapjes, met een voorzakje

OM HET WACHTEN TE VERZACHTEN...

Ik voel me een beetje schuldig...ik kondig aan dat ik op vakantie ga, lekker relaxen en zo, maar jullie verlekkeren zonder dat ik weet of jullie op vakantie kunnen.... foei aan mezelf!
En ondertussen nog die spanning tot de uitslag van de give-away er is, een hele week lang mogen jullie meedingen naar de 2 pakketjes, als jullie er snel bij waren om mee te doen, duurt het wachten natuurlijk langer ;-)
Omdat ik een gouden hart heb (een mens moet dat af en toe eens kunnen zeggen zonder blozen ;-)) heb ik een tutorial geschreven, zo kunnen jullie een hele week naaien en vliegt die week vol spanning voorbij!

Die flapjes aan de rits zijn voor sommige onder jullie een struikelblok. Daarom maakte ik een handleiding voor een zakje zonder de flapjes. Dat is een beetje werk minder, maar om dat te compenseren maakte ik er wel een voorzakje op. Dat is een optie, dat kan je weglaten als je dat niet nodig vindt.

PATROON
Dit tasje kan je zoals de toiletzak in alle maten maken. Voor het ritstasje teken je een een patroon als volgt:

- Eerst teken je een rechthoek in de grootte die je wenst als je tasje afgewerkt is. = licht groene lijn
- Daar teken je naadwaarde rond zoals je gewend bent om te gebruiken vb 1 cm of 0,7 cm (als je 0,7 cm tekent kan je straks gewoon met de naald in het midden stikken) = blauwe lijn
-> dit is het BASIS PATROON
Wens je het voorzakje er op dan teken je verder. 
- Trek een lijn op de hoogte voor het zakje = rode lijn
- de oranje lijn is het patroondeel voor het voorzakje

MATERIAAL
- Stof buitenkant: katoen of lichte canvas, maat = blauwe lijn knip 2 x
- stof binnenkant: katoen, maat = blauwe lijn knip 2 x
- Vlieseline H630 of H640 (ik gebruik bij kleine zakjes de H630 en bij grotere zakken H640) de 2 zijn hetzelfde van materiaal maar de 640 is dikker dan de 630. Dikker en dus ook iets steviger. maat = blauwe lijn knip 2 x
- 1 rits lengte = rode lijn + 4 cm (als de lengte geen standaard maat is neem dan liefst iets groter, je kan ze straks bijknippen)
-> als je het voorzakje wil maken:
- Paspel, lengte = rode lijn
- stof zakje, maat = oranje lijn knip 2 x

WERKWIJZE
- Strijk de vlieseline op de achterkant van de buitenstof. (de vlieseline heeft langs 1 kant bolletjes, dat is de lijm en moet dus tegen de stof gelegd worden)
ENKEL ALS JE VOORZAKJE WENST:
- Knip de paspel op maat en pruts het stiksel aan het begin en het einde een beetje open zodat je 1 cm van het koordje kan afknippen. 
- Neem de stof om het voorzakje te maken, leg de stof met de goede kant naar boven voor je, leg de paspel er op bovenaan met de rand gelijk (het koortje van de paspel ligt richting de stof) Stik de paspel vast met je blinde ritsvoet of met een gewone ritsvoet. 
- Leg het 2 de stofje er met de goede kant naar beneden op. (Ik had stof te weinig en gebruikte dezelfde stof als de binnenstof voor het tasje)
- Voel met je vingers waar de paspel zit stik over de volledige lengte (normaal stik je nu over het zelfde stiksel als daarnet, maar dat stiksel zit onder de stof natuurlijk)
- Vouw nu open en strijk, vouw verder zodat de paspel tevoorschijn komt. Doorstik op een paar millimeter onder de paspel
- neem nu het stofje voor de buitenkant (met de vlieseline op) en leg het met de goede kant naar boven, leg het zakdeel dat we net gemaakt hebben er op en stik op de rand vast. Dit is een hulpstiksel dus stik zover mogelijk op de rand. Als je een label hebt kan je het nu bevestigen met een hulpstiksel. 

Heb je een redelijk groot zakje en wil je het voorzakje verdelen in 2 of meerdere vakjes trek dan een lijn loodrecht op op de paspel en stik over de lijn. (Enkel op het voorzakje, dus stop aan de paspel)
DIT IS TERUG VOOR IEDEREEN
- Neem de rits en leg ze met de goede kant naar beneden op de voorkant. Het trekkertje aan de linkerkant. Leg daarna de binnenstof er op, met de goede kant naar beneden. Speld vast.
Een detail:
- Zet je ritsvoet op je machine en stik naast de rits van links naar rechts. 
- Plooi de binnen- en de buitenstof met hun slechte kant op elkaar en strijk plat, trek hierbij een beetje aan de rits zodat ze de stof straks niet tussen de rits kan zitten als je het zakje gaat gebruiken. 
- Zet een sierstiksel ongeveer een halve cm naast de rits. 
- Neem nu de andere buitenstof en leg met de goede kant naar boven op tafel, leg de rits (met de stof aan) met de goede kant naar beneden (trekkertje ligt nu rechts) met de bovenkant gelijk. Leg binnenstof er met de goede kant naar beneden op.
- Stik met je ritsvoet naast de rits over de hele lengte. 
- Vouw de stof open, strijk en vouw verder zodat de rits in het midden zit. 
- Geef een sierstiksel ongeveer een halve cm naast de rits. 
- zet de rits nu een stuk OPEN! en vouw de goede stoffen naar links en de voering naar rechts. Speld netjes op elkaar. 
- Ter hoogte van de zijkanten van de rits vouw je richting de binnenstof. 
- Duid een keergat van ongeveer 7 cm aan op de onderkant van de binnenstof. 
- Stik rondom rond maar laat het keergat open! 
- Knip de hoekjes wat bij, knip NIET in het stiksel. Ook de rits mag je wat afknippen tot ongeveer 1,5 cm. (Rits knippen meteen slechte schaar!)
- Draai het geheel binnenste buiten door het gat. Duw de hoekjes goed naar buiten mbv een balpen of schaartje,... Let op dat je niet door de stof prikt! Hoe beter je de hoekjes uitduwt, hoe beter je zakje er straks uit zal zien!! Hoekjes uitduwen duurt bij mij bijna even lang als het hele zakje in elkaar naaien. Ik zeg dit om aan te tonen hoe belangrijk het is. ;-)
- Naai het keergat toe met een blinde hechtsteek (= met de hand naaien) of doe het zoals ik en stik over de volledige lengte op 2 mm van de rand (=  met de naaimachine)
- Strijk. 
- Stop de voering naar binnen en strijk nog eens goed. 
Klaar!
Maakte je een tasje met deze tutorial? Je zou me blij maken als je een foto zou sturen zodat ik het resultaat kan bekijken! Je mag mailen naar handmade.mieke@gmail.com of via mijn facebookpagina van handmade mieke. Gewoon een foto op jouw eigen profiel kan ook als je mij tagt, dan kan ik de foto ook zien. Ik zet de foto met plezier in de fotomap bovenaan mijn blog!

6 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuk tasje!! Die komt zeker op mijn to-do lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. superleuk! dus bij die give-away nog een extra kadootje voor iedereen :)
    Ik bedacht mij ook net dat die extra flap die je vooraan maakt, dat ik dan eigenlijk hetzelfde kan doen bij de voering... heb ik ineens een tasje met extra opbergvakjes binnenin. Lijkt ineens een stuk minder moeilijk na dit te bekijken; Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Els, die flap kan je binnenin ook maken! Dat deed ik ook al, dan is het binnenzakje toch iets groter dan zo een opgestikt binnenzakje.

      Verwijderen
  3. Dank je wel voor deze leuke uitleg.Ik heb toevallig net het zelfde stofje in mijn kast liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg bedankt voor de uitleg! Ga ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Komt bij deze ook op mijn to do lijstje

    BeantwoordenVerwijderen