woensdag 4 juni 2014

Mini-tutorial, een handtas van (nep)-leder


Vorige week maakte ik een handtasje van nep-leer. Het was de eerste keer dat ik ermee werkte, het viel heel goed mee! Tijdens het naaien nam ik foto's, vooral voor mezelf, maar ik leerde via internet naaien en nu wil ik jullie wat (bij-)leren. ;-)
Het is geen uitgebreide tutorial zoals ik ze gewoonlijk schrijf, maar als je al wat kan naaien moet het zeker lukken.
Het nep-leer dat ik gebruikte is zeer dun en soepel. 

Materiaal:
Nepleer
Een rits, breder dan de stof
2 D-ringen 
Naald om leder te stikken
Een label als je dat hebt
Kleine wasknijpers of haarspeldjes, deze gebruik je ipv spelden want die laten gaatjes na!
2 stukjes stof van 6 op 4 cm, strijk van 2 zijkanten (6cm) 1 cm naar binnen en strijk dan nog eens dubbel, zoals een biaislint. Je hebt nu 2 lintjes van 2 cm breed op 4 cm lang. 
Het leer zag er bij mij zo uit aan de achterkant. In de afgeronde tas maakte ik een voering, in de rechthoekige tas niet. 
Om te beginnen tekende ik een rechthoek. Mijn afmetingen zijn 40 cm breed en 27 cm hoog. De afgewerkte tas is 24,5 cm breed en 18,5 cm hoog. Ik gebruikte een gewone rits van 30 cm lang. 
Neem de lap en leg hem in de breedte voor je. Leg de rits met de rand gelijk aan 1 van de korte zijden, met de goede van de rits naar beneden. De rits steekt boven en onder een beetje voorbij de stof. Speld vast met behulp van de wasknijpertjes. Gebruik een ledernaald en je ritsvoet om de rits vast te stikken. Stik van begin tot einde van de stof. 
Topstich de rits, dit wil zeggen de je rits naar naar de andere kant vouwt en op de rand vast stikt. Een langere steeklengte zal mooier zijn. (Ik deed het niet, maar zal het de volgende keer zeker wel doen!) Ik doe dit met mijn gewone naaivoet en zet de naald helemaal naar rechts. Duw de stof plat, stik langzaam en begeleid de stof met je handen, doe dit heel nauwkeurig want dit is een (sier)stiksel dat je blijft zien! De rits zit nu goed vast. 
Vouw de lap stof nu dubbel zodat je de andere helft van de rits tegen de stof kan leggen. Ook hier de goede kant van de rits op de goede kant van de stof. 
Hier laat ik even zien hoe de binnenkant er uit moet zien:
Stik deze kant van de rits ook van begin tot einde van de stof. 
Je hebt een cirkel. Bepaal NU waar je de rits wil hebben. Ik zette ze vooraan, je kan ze ook bovenaan plaatsen zoals in een reguliere handtas.
Draai de tas even binnenste buiten zodat je kan kijken waar je de rits wilt. 
Bij mijn tas zit er 5 cm stof boven de rits en 12,5 cm onder de rits. 
Stik de lintjes rond de D-ringen. De naad zover mogelijk op de rand want dit is een hulpstiksel. 
Leg de D-ringen op hun plaats en zet ze met een zigzagsteek op de rand vast, ook dit is een hulpstiksel. 
Als je een label hebt is het ook nu de moment om dit te bevestigen. 
Op de foto zijn de D-ringen niet zichtbaar, ik stikte ze langs de achterzijde.
Dadelijk gaan we de rits open zetten om straks de tas te kunnen keren. Om gemakkelijk te werken stikte ik de rits even dicht met een zig-zagsteek aan het beginpunt. 
Draai de tunnel terug binnenste buiten, let er op dat de rits op de juiste hoogte blijft tijdens het draaien!
Zet de rits een stuk OPEN!
Steek met knijpers de zijnaden vast. Stik de zijnaden dicht. Van boven tot onder. Zowel de linker- als de rechterkant.
Knip de uiteinden van de rits bij met een !slechte! schaar. 
Nu binnenste buiten vouwen en de naden tussen je vingers rollen, strijken gaat niet dus duw de naden zo goed mogelijk naar buiten. 
Het lint kies je zelf, vastnaaien zoals ik deed of met een musketonhaakje zodat je kan afwisselen. Toevallig had ik hetzelfde rooskleurig biaislint in huis, stikte het in de lengte dubbel op de randen en klaar!
Simpel, hip en trendy. En bovenal helemaal zelfgemaakt! 
Als je deze tutorial gebruikt lees ik graag jouw reactie hieronder. Dankjewel!

Als je iets maakt met een handleiding of patroon van handmade mieke mag je een foto mailen naar handmade.mieke@gmail.com, dan zet ik jouw foto in het mapje met voorbeelden/inspiratie en kan iedereen jouw werk bewonderen!

13 opmerkingen:

  1. Supermooi uitgelegd !! Thanks !!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo ziet het er makkelijk uit!
    Mij toch eens aan wagen!
    heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amai dat ziet er super uit, ga het zeker in de week eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Chantale Smolderswoensdag, juni 04, 2014

    Heel mooi! En een super uitleg, dus kan er aan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je voor de uitleg! Dat verlaagt de drempel toch al een beetje om met leer te werken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je ons de uitleg er bij geeft.Ik heb nog niet gewerkt met nep of echt leer maar de stap wordt wel kleiner op deze manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wilde een totebag in nepleder maken, durfde niet goed, maar als ik dit zie moet het haalbaar zijn :). Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb hier ook een stuk nepleder liggen voor een handtas, maar ik vroeg me af of je ook met een binnenvoering zou kunnen werken, of wordt het dan te dik om onder te naald te steken?
    Mooie kleurencombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier staat een tasje in leer op de naaiagenda. Superhandig om op jouw blog al die tips al te lezen. Bedankt! Op deze manier kan ik al heel wat accidentjes voorkomen, denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. super leuk patroon! Mijn eerste keer nepleren naaien was een succes! heel erg bedankt! Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk en supersnel handtasje. Love it.��

    BeantwoordenVerwijderen