vrijdag 27 juni 2014

Haaraccessoiretasje HANDLEIDING


Toen ik het vorige blogbericht postte op Facebook kreeg ik bijna onmiddellijk de vraag naar het patroon. Dat maakt mij blij, streelt mijn ego en dus maakte ik er dezelfde avond nog ééntje om foto's te kunnen nemen. Zelf leerde ik ook via foto's en filmpjes op internet naaien en ik vind fotohandleidingen veel gemakkelijker te volgen dan tekst.
Materiaal:
- stof: katoen (de maten kan je aanpassen naar wens)
     - buitenstof: 16 cm op 33 cm 
     - binnenstof: 4,5 x 16 cm
                           10 x 16 cm
                           14 x 16 cm
                           22 x 16 cm
- vlieseline H630 of H640: 16 x 33 cm
- rits 20 cm
- lint: 32 cm (2 x 16 cm)
- labeltje als je dat hebt
Werkwijze:
Knip en stik nauwkeurig. Knip ook steeds de draadjes af als je een stiksel gezet hebt, ordelijk werken geeft een ordelijk resultaat! 
Strijk de vlieseline op de achterkant van de buitenstof. (De bolletjes zijn lijm, dus deze kant leg je tegen de achterkant van de stof!)
Neem nu het kleinste stukje van de binnenstof (4,5 x 16 cm) en de rits. Leg de stof met de goede kant naar boven, leg de rits er met de goede kant naar beneden op. Bovenaan gelijk, links en rechts evenveel over de stof. 
Speld de rits vast aan de stof en zet je ritsvoetje op je naaimachine. Stik over de lengte van de rits, hecht altijd bij begin en einde. 
Ik zet mijn voetje gelijk met de rand van de stof en stik zo netjes evenwijdig met de rits. Zet je gewone naaivoetje op de machine en zigzag de rand, dit voorkomt uitrafelen als je het zakje gebruikt. 
Dit is wat je nu hebt. 
Plooi de stof naar boven en strijk plat (voorzichtig met het strijkijzer de rits kan smelten!) 
Topstich nu naast de rits, dit wil zeggen, geef een (sier-)stiksel evenwijdig aan de rits. Let er op dat de stof en rits vast gestikt worden.
Neem nu het tweede stukje stof (10 x 16 cm) en leg dit met de goede kant naar boven, leg de rits (met de stof eraan) met de goede kant naar beneden er op, bovenaan gelijk met de stof.
Stik vast, zigzag de rand en plooi de stof open. Strijk plat en topstich de rand. Dit zijn dezelfde stappen als daarnet.
Dit is wat we nu hebben.
Dadelijk moeten we de rits open zetten en er een stukje afknippen. Om te voorkomen dat het 'trekkertje' eraf gaat zigzag ik even op de rits. 
Leg het derde stukje (14 x 16 cm) met de goede kant naar boven, leg het geheel dat je juist maakte er met de goede kant naar boven op.
Vast spelden en rondom stikken. Doe dit op de rand want dit is een hulpstiksel en mag straks niet zichtbaar zijn.
Het zakje voor de elastiekjes is klaar!
Neem het laatste stukje binnenstof (22 x 16 cm) en een labeltje als je dat hebt. Leg nogmaals het stofje met de goede kant naar boven en het zakje dat je juist maakte er met de goede kant naar beneden bovenop. Steek je labeltje er tussen en stik overlangs vast. 
Strijk open.
Stik nu de lintjes vast op de rand, dit zijn hulpstikseltjes en mogen straks niet zichtbaar zijn.
Leg nu de buitenstof met vlieseline er met de goede kant naar beneden op. 
Speld rondom vast, maar laat links een keergat van ongeveer 7 cm open. 
Stik rondom, laat keergat open, knip de hoekjes bij. Knip niet in de stiksels!
Keer nu het geheel binnenste buiten. En strijk mooi plat, rol de naden tussen je duim en vingers zodat je de naad mooi naar buiten kan rollen. Het keergat moet nog gesloten worden. Dit kan je met de hand naaien met een onzichtbare steek of zoals ik het doe met de machine op de rand over de hele lengte. 
Nog een sluiting en het tasje is klaar. Ik koos voor een kamsnap, maar velcro of een elastiek er rond zou ook kunnen. 
Voor wie het in Keulen hoort donderen als ik over kamsnaps spreek:
Kamsnaps is een merknaam voor plastiek drukknoopjes. Je hebt ze in heel veel verschillende kleuren en je knijpt ze met een speciale tang in de stof. Ik toon het hier. 
Je hebt 3 verschillende dingetjes nodig de "buitenschelpjes", het mannetje (pinnetje) en het vrouwtje (gaatje)
Eerst bepaal je waar de snap moet komen. Daar prik je met de priem een gaatje door de stof. 
Door dat gaatje steek je het buitenschelpje. 
Aan de binnenkant steekt er een scherp piekje uit waar je het mannetje op legt. 

Zet de tang er op en knijp toe. De snap zit vast. 


Vouw het tasje toe zodat je kan zien waar het andere deel van de snap moet komen. Herhaal de vorige stappen. Gaatje prikken door stof met de priem, buitenschelpje er op, daar het vrouwtje op en dicht knijpen met de tang. 

Zo, je tasje kan nu dicht, goed gewerkt!
Nog wat foto's van de afwerking. 

En gevuld ziet het er nog leuker uit!

Patroon: zelf getekend
Stof: Max Bloch 
Rits en vlieseline: Veritas
Lint: uit de restjesdoos

Als je iets maakt met een handleiding of patroon van handmade mieke mag je een foto mailen naar handmade.mieke@gmail.com, dan zet ik jouw foto in het mapje met voorbeelden/inspiratie en kan iedereen jouw werk bewonderen!

Ik ben altijd blij met jullie reacties! Veel plezier met de tutorial!

28 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de uitleg, heb een kamsnaps liggen die ik nog nooit gebruikte, jouw uitleg zal van pas komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb zin om het meteen te maken ;)
    Grtjs Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze is echt leuk! Bedankt voor de moeite! 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk zeg. Bedankt voor de foto-uitleg, deze ga ik zeker en vast binnenkort eens uitproberen. Dit lijkt me ook zo'n tof tasje om kado te geven bij een verjaardag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een supervolledige uitleg, compleet met kamsnapshandleiding erbij. Dat wordt een klassieker in blogland!
    *pin*
    Ik ga dat hier zeker eens proberen met een paar mooie girly overschotjes die te klein waren voor kledingstukken en nog op een bestemming wachtten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Supermooi en idd heel handig! Ga ik ook maken voor Elisa en haar stapels rekkertjes en speldjes :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super uitleg! Hiermee ga ik aan de slag! Dikke merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor deze tutorial. Wil ik zeker eens maken om cadeau te doen, altijd leuk voor een meisje om haar haargeriefjes kwijt te kunnen of om mee te nemen op kamp en reis.
    lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb net jouw superduidelijke en eenvoudige handleiding gebruikt, en hier is er eentje superblij met haar tasje! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig! Ik ga deze handleiding zeker gebruiken! Groetjes van een sew-be-mommy.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het tasje gemaakt. Het ging supergoed met de stap-voor-stap-instructies. M'n dochtertje is er heel blij mee. Ik had lang niet meer genaaid, maar heb er nu weer zin in :-). Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor de uitleg! Die gaan we zeker eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zonder twijfel dat ik deze voor mijn nichtjes ga maken! Fijn dat je er een tutorial van gemaakt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor je handleiding ! Ik maakte er deze zomer eentje :-) http://luckymieke.blogspot.be/2014/10/janneke-en-zo.html

    BeantwoordenVerwijderen
  15. super!! Deze probeer ik ook wel eens uit. Leuk met een verstaanbare uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. bedankt voor de uitleg juist 2 gemaakt voor de petekindjes zijn allebei jarig en morgen feestje nog een leuk extra cadeau ' tje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankjewel Mieke, dit was exact waar ik naar op zoek was! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vraagje moet er nog naadwaarde toegevoegd aan de maten die je opgeeft of zit het inbegrepen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Naadwaarde zit inbegrepen.
    Veel succes!
    Ik ben benieuwd naar het resultaat ��

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dank je wel weer voor de duidelijke uitleg. Heb er vier gemaakt als kraamcadeautje. Heb ze op mijn eigen blog gezet met een linkje naar jouw handleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Waarom had ik dat zelf niet eerder bedacht, ga ze gauw maken voor mijn vier dochtertjes. Misschien gaan ze dan wat langer mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb hem gemaakt! Hij is super leuk en handig. Binnenkort verschijnt er ook een blog over op melissaschrijft.nl (daar ben ik gastblogger). Groeten!

    BeantwoordenVerwijderen