woensdag 9 juli 2014

Handleiding RIMPELROKJE MET ELASTIEK


Wat heb je nodig?
- Stof: dun katoen
- Garen
- elastiek: te koop in mijn webshop, 3,5 cm breed en soepel materiaal, ideaal voor deze rokjes
- de maten van het meisje: de omtrek van de buik/taille (doe een goed zittend rokje of broekje aan en kijk waar de bovenkant zit) en de lengte van het rokje, van de buik/taille tot aan midden-knie, 
tel bij de lengte 8 cm (als je elastiek van 3,5 cm hebt) is je elastiek breder of minder breed tel dan evenredig centimeters bij of trek ze er af. Vb. elastiek 4 cm -> tel bij de lengte 8,5 cm. Elastiek van 3 cm -> tel bij de lengte 7,5 cm.

De elastiek meten:
Ik doe de elastiek steeds rond de buik van mijn kindjes vóór ik hem in de rok rijg. Ik voel of de elastiek niet
te los of te strak is. Doe dit op de hoogte waar het kindje gewend is om rokjes te dragen.
TIP: je kan dit reeds meten voor je gaat beginnen naaien, dus je kindjes kunnen gaan slapen en jij kan rustig het rokje afwerken, want de elastiek is al op maat!
De buikomtrek + 4cm (2cm overlappen om vast te kunnen naaien)



Werkwijze:
Eerst gaan we de stof knippen. De hoogte hebben we net bepaald bij het meten, de breedte kies je zelf. Hoe breder de stof, hoe meer rimpels en hoe breder de rok. Ik nam dit keer de volledige stofbreedte van 150 cm.
Vouw de stof dubbel in de breedte met de goede kant naar buiten.
Stik de zijnaad toe op 0,5 cm van de kant.
Strijk de naad open en vouw de cirkel binnenste buiten.
Strijk de naad plat en stik op 1 cm van de kant. 
Het eerste stiksel zit nu in de naadwaarde verstopt, netjes toch?!
Plooi onderaan 2 keer 1 cm om. Ik teken een lijntje op 2 cm en vouw daar mijn stof tegen, dat werkt voor mij het beste.
Ik strijk terwijl ik vouw en gebruik dus geen speldjes. Eerst 1cm volledig rond en dan de volgende cm helemaal rond. 
Aan de bovenkant strijk je 1 cm om en daarna 5 cm (of de breedte van je elastiek + 1,5 cm)
De zoom stik je vast op 0,7 cm (= naald in het midden) liefst langs de goede kant van de stof.
Aan de bovenkant stik je op 0,5 cm van de zoom, dus langs de binnenkant van de rok. Laat een opening van ongeveer 10 cm, hier steken we de elastiek in straks. 
Ik heb een speciaal voetje om op de kant te stikken, maar dat kan evengoed met een gewoon voetje.
Als je een labeltje hebt kan je dat er nu tussen leggen.
Vergeet de opening niet!
Dit is wat we nu hebben.
Neem de elastiek en steek er een veiligheidsspeld in.
Rijg de elastiek door de opening, als het einde bijna in de tunnel gaat speld je de elastiek vast zodat het einde niet mee glipt in de tunnel. 
Trek de uiteinden een stukje uit de tunnel zodat je ze 2 cm kan overlappen. 
Stik de einden met een zigzag-steek aan elkaar. De zigzag rekt mee, als je hier een gewone rechte steek zou gebruiken en je rekt de elastiek uit zou de draad kunnen breken. 
Ik stik de 2 losse stukjes vast zodat de elastiek niet stropt in het rokje. 
Stik nu de opening nog dicht.
Even strijken en je rokje is af!
En met een heel mooi afgewerkte binnenzijde.
En mijn model was weer super blij!
Bandwerk, laat die warme dagen maar komen, wij zijn er klaar voor!

Als je deze handleiding gebruikt lees ik graag jouw reactie hieronder. 

Als je iets maakt met een handleiding of patroon van handmade mieke mag je een foto mailen naar handmade.mieke@gmail.com, dan zet ik jouw foto in het mapje met voorbeelden/inspiratie en kan iedereen jouw werk bewonderen!

26 opmerkingen:

  1. Dag Mieke,

    Knap rokje, ideaal voor warme zomerdagen!
    Creatieve groetjes het Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk rokje en duidelijke handleiding! Kun je misschien vertellen welke afmetingen stof en elastiek jij hebt gebruikt? Ik zou graag eens zo'n rokje proberen te maken, maar heb geen kind wiens maten ik kan opnemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mijn dochter van 3 jaar (maatje 104) nam ik volgende maten:
      breedte van de stof: 114 cm
      lengte van de stof: 35 cm
      de buikomtrek van mijn dochter is 44 cm, dus de elastiek nam ik 46 cm (die extra cm aan elke kant dient om te overlappen)
      Hopelijk kan je hier iets mee!
      Ik ben benieuwd naar het resultaat! (foto mailen mag naar handmade.mieke@gmail.com)

      Verwijderen
  3. De rokjes zijn prachtig groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  4. amaai eenvoudig en prachtig, ga ik me als mijn stofjes van koekepeertje aankomen ook eens aan wagen voor mijn nichtje !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. juist eentje gemaakt en er nog geen uur over gedaan ! Supermakkelijk. Merciekes voor je handleiding

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben een beginnend naaister en zoek heel veel op internet op om mijn ideeën uit te voeren. Ik wilde voor dochterlief een rokje maken en was helemaal blij met deze beschrijving. Ik heb foto's op mijn blog gezet. Heb een link vermeld van je handleiding, zodat er nog meer mensen wat aan kunnen hebben. Ik neem aan dat je er geen problemen mee heb dat ik de link vermeld heb, mocht dat wel zo zijn dan hoor ik het graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben naar jouw blog gaan kijken, wat een mooi rokje! Dank je wel voor het plaatsen van een link naar mijn blog, daar ben ik altijd blij mee!
      Groetjes,
      Mieke

      Verwijderen
  7. Ik heb hem net ook gemaakt als beginnend naaister. Super goede uitleg.
    Dank je wel. Ik ga hem straks op mijn Blog plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. De maten zijn afhankelijk van de grootte van het kind waar je het rokje voor gaat maken. In de handleiding heb ik beschreven hoe je het kan meten.
      Groetjes,
      Mieke

      Verwijderen
  9. Hoi Mieke,
    Bedankt voor de stap voor stap uitleg. Mijn kinderen zijn er ook erg blij mee. Het resultaat is te bewonderen op mijn site: https://haakblog.wordpress.com/2015/08/19/kleren/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijne tutorial. Foto met resultaat is gemaild! 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super hard bedankt voor de uitleg, geweldig gewoon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo,

    Ik wil zon zelfde soort rokje maken maar dan voor een volwassen persoon, voor eenzelfde soort mooi geplooid resultaat hoe bereken je dan de benodigde stofbreedte?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een kind neem ik de volledige stofbreedte, dus voor een volwassene zou ik zeker een dubbele stofbreedte nemen. Het is moeilijk te berekenen en te bepalen, hangt ook af van de omtrek van de volwassen persoon natuurlijk. Je kan eventueel een elastiek om het middel knopen en de stof er tussen steken en op die manier kijken of je rimpels genoeg kan maken.

      Verwijderen
  13. Hey,

    ik wil zo'n rokje maken waarbij de elastiek zichtbaar is.... kan ik hiervoor deze werkbeschrijving ook gebruiken of heb je hiervoor ander idee?
    Alvast bedankt,
    An

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een andere werkwijze, bij Polkadotjes op de website staat een goede handleiding:
      http://polkadotjes.blogspot.be/2013/05/diy-rimpelrokjes-op-elastiek-van-2-tot.html

      Verwijderen
  14. Goede dag, ik ben nu zo blij, want vandaag heb ik mijn lening van € 29.000 gekregen van dit goede bedrijf LAPO na verschillende oplichting van verschillende cheaters, je kunt ook contact met hen opnemen als je een snelle lening nodig hebt, neem nu contact met hen op via deze e-mail: lapofunding960@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mooi zeg zou graag een patroon ervan willen g r

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Héél erg bedankt voor jouw handleiding! Al verschillende handleidingen gevolgd op jouw blog en telkens zo blij met het resultaat! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen