zaterdag 5 april 2014

Handleiding turnzak met scheiding binnenin

Handleiding van handmade mieke


De turnzak van mijn kinderen lijkt elke keer weer op een zandbak, ze gaan buiten op een braakliggend terrein lopen en daarna verdwijnen die turnpantoffels met een hoop zand samen met de kleding terug in de zak. Ik stop ze steeds in een plastiek zakje, maar mijn dochter is daar te lui voor. Ergens op het www zag ik een foto van een turnzak met een scheiding in het midden, dat was een oplossing voor mijn (lees Julie haar) probleem. Zo blijven de pantoffels en de kleding toch een beetje van elkaar gescheiden. Bij die foto stond echter geen beschrijving dus dacht ik eens diep na en maakte zelf een patroon en handleiding.
Deze zak kan je maken in verschillende variaties: van zeer eenvoudig in 1 kleur zonder scheiding tot de tas die ik maakte met verschillende stoffen, paspel tussen de buitenstoffen, een scheiding met paspel binnenin. Ik leg de verschillende mogelijkheden en stappen uit, zodat je zelf kan kiezen welke tas je maakt.

Benodigdheden:

 Eenvoudig basismodel:
-2 buitenstoffen 35 cm breed en 45 cm hoog (let op de print van de stof!)
-2 voeringstoffen 35 cm breed en 45 cm hoog
-2 reepjes stof van 4 op 6 cm
-koord: 3 meter minimum

Turnzak met scheiding en paspel:
-buitenstof in 2 verschillende stoffen: 2x bovenste stof 35 cm breed en 27 cm hoog (let op prints van de stof!) 2x onderste stof 35 cm breed en 22 cm hoog
Je kan de hoogtes van de stoffen aanpassen als je de lijn hoger of lager wenst, de breedte blijft altijd hetzelfde. De totale hoogte van de 2 stoffen moet samen 48 cm zijn.
-2 voering stoffen 35 cm breed en 45 cm hoog
-2 stofjes voor de scheiding binnenin 35 cm breed en 35 cm hoog
-2 reepjes stof van 4 op 6 cm
-paspel 3x 35 cm
-koord: minimum 3 meter

Op de foto:
bloemenstof: buitenstof boven
groene bolletjes links: buitenstof onder
paspel (=de rode linten)
kleine rode reepjes van 4 op 6 cm
bordeaux stof: voering
groene bolletjes stof rechts: scheiding binnenin
Ik kocht bij Veritas dit touw, 3 meter, het is net iets te dun, maar wel handig omdat het in veel verschillende kleuren verkrijgbaar is.

Werkwijze:

Ik gebruik verder de termen BASIS en MOEILIJKER zo weet je of de stap moet volgen voor het model dat jij wenst te maken.

Stap 1: BASIS + MOEILIJKER :
Neem de  kleine reepjes stof en strijk ze in de lengte in 2, vouw open en strijk de lange zijden tot tegen de middenvouw.
Plooi nog eens dubbel in de lengte en doorstik op de rand, zo krijg je 2 reepjes.
De reepjes vouw je in de breedte dubbel en stik je vast op de rand, zo krijg je lusjes. Door deze lusjes rijgen we het touw als de zak af is.
Stap 2: MOEILIJKER:
Neem de 3 stukken paspel en pruts het stiksel aan de zijkanten een beetje open zodat je 1 cm van het touwtje kan afknippen, ik doe dit omdat het anders moeilijk is de zijnaden mooi te stikken.
Stap 3: MOEILIJKER:
Speld de paspel op de onderste buitenstof, let er op dat de koord aan de kant van de stof ligt, de naad van de paspel komt gelijk met de naad van de stof.
Stik met je blinde ritsvoet (een gewone ritsvoet kan ook) de paspel op de stof. Volg met het linker gleufje van de blinde ritsvoet het koord. (Het stiksel komt op het stiksel van de paspel)
Leg  de bovenste buitenstof er op met de goede kant naar beneden. De print van de stof onderstboven, als je de stof naar boven vouwt moet de print juist zijn.
De stof leg je gelijk  met de bovenkant, speld vast.
Stik met je blinde ritsvoet terug over de paspel, je voelt met je vingers waar het touw zit en als je vertrokken bent volgt het voetje vanzelf het touw.
Je hebt nu de voorzijde van je tas gemaakt, herhaal deze stappen voor de achterzijde van je tas.
Zo ziet de voorkant er uit:
Langs de achterkant zie je dit:
Deze stoffen heb je dus 2 maal!
Stap 4: BASIS + MOEILIJKER:
Neem je voorkantstof (voor de MOEILIJKER, dit is de lap die we juist hebben gemaakt. voor de BASIS neem de stof die je koos voor de buitenkant van je tas)
Leg de kleine lusjes onderaan op de stof, 3 cm van de onderkant en stik op het randje vast.
Stap 5: BASIS + MOEILIJKER:
Leg de 2de buienstof er met de goede kant naar beneden op, steek bovenaan 4 speldjes: 1 links en 1 rechts op 1 cm van de bovenkant en 1 links en 1 rechts op 3 cm van de bovenkant.
In detail: boven het eerste speldje is dus 1 cm en tussen de 2 speldjes zit 2 cm.
Speld de 2 stoffen op elkaar (MOEILIJKER: begin bij de paspels zodat die mooi op elkaar liggen)
Stap 6: BASIS + MOEILIJKER:
Begin te stikken bovenaan rechts, stik het kleine stukje 1cm, de volgende 2 cm laat je open, dan stik je verder helemaal rond tot je aan de linker kant komt, laat tussen die 2 speldjes ook open en vergeet het kleine stukje van 1 cm niet te stikken.
Detail van de bovenkant, tussen de 2 speldjes laat je open.
Stap 7: BASIS + MOEILIJKER:
Zigzag de naad, begin op 10 cm van de bovenkant en eindig 10  cm onder de andere bovenkant. Dit is belangrijk omdat we straks de naad aan de bovenkant moeten kunnen open vouwen!
Detail: laat aan de bovenkant 10 cm vrij van zigzag.
Zigzag een aantal keer op en neer aan de lusjes zodat die zeer goed vast zitten, de lusjes dragen het hele gewicht als de tas gevuld is.
Stap 8: MOEILIJKER:
Neem de stoffen voor de scheiding en stik de paspel er tussen op dezelfde manier als bij de buitenstoffen (zie stap 3)
Vouw de stoffen met goede kanten naar buiten en strijk.
Geef een stiksel met je gewone naaivoet zodat de scheiding in vorm blijft.
Stap 8: BASIS + MOEILIJKER:
Neem de 2 voeringstoffen en speld ze op elkaar
MOEILIJKER: speld de scheiding tussen de 2 voeringstoffen, onderaan gelijk

Onderaan markeer je een keergat van ongeveer 10 cm.
Stik nu rond, de bovenkant en het keergat laat je uiteraard open!
Knip de hoekjes  bij, knip niet in het stiksel!
Stap 9: BASIS + MOEILIJKER:
Je hebt nu 2 aparte zakken gemaakt. Draai de buitenstof-zak met de goede kant naar binnen en de voering-zak met de goede kant naar buiten.
Stap 10: BASIS + MOEILIJKER:
Schuif beide zakken in elkaar.
Speld de zakken vast aan elkaar, deze passen perfect op elkaar als je netjes gestikt hebt. Begin bij de zijnaden, plooi deze open en speld de naad van de buitentas en de naad van de binnentas mooi op elkaar. (de naad van de voeringzak mag je naar 1 kant plooien, die moet niet open geplooid worden)
Detail: naad van buitenzak open vast spelden
Detail: Naad van de voering mag naar 1 kant geplooid worden.
Stap 11: BASIS + MOEILIJKER:
Stik helemaal rond op 1 cm van de rand.
Daarna nog eens helemaal rond zigzaggen.
Stap 12: BASIS + MOEILIJKER:
Trek de zak helemaal door het keergat en strijk het geheel. Je krijgt nu 1 lang geheel.
Er zit nog een keergat, vouw de randen naar binnen en strijk mooi plat, je kan er eventueel wat lijm tussen doen (vb Pritt) want strijken op speldjes laat gaatjes achter.
Stik op de rand van links naar rechts zo wordt het keergat mee gsloten, stik zo dicht mogelijk op de rand.
Resultaat:
Stap 13: BASIS + MOEILIJKER:
Meet 2 cm van je naald, ik heb een staafje dat ik kan bevestigen om op een een bepaalde afstand te stikken, als je dat niet hebt kan je een elastiek nemen (van die brede bruine) en rond je machine hangen, dan heb je ook een aanwijzing die je kan volgen. Zo deed ik het met mijn oude machine want daar stond geen maataanduiding op.
Stap 14: BASIS + MOEILIJKER:
Steek de voering naar binnen en rol de naad uit tussen duim en wijsvinger, strijk plat.
Stik op 2 cm van de rand, zo vorm je een tunnel voor de touw.
Stap 15: BASIS + MOEILIJKER:
Knip de touw in 2 gelijke stukken, neem het eerste stuk steek het door de tunnel. Ik doe dat met behulp van een haarspeldje, maar kan ook met een veiligheidsspeld of zo.
Je start aan de rechterkant, komt er aan de linker kant uit, linker kant terug in en rechts en weer uit, trek het touw door zodat de eindjes even lang zijn, steek 1 eindje onderaan door het lusje en maak een knoop.
Begin met het 2de touw aan de andere kant en doe hetzelfde als met het vorige touwtje.
De tas is nu klaar, je kan aan de touwen trekken om de zak dicht te stroppen.
Buitenkant
Binnenkant

Als je mijn handleiding gebruikt, lees ik graag jouw reactie hieronder! Veel creatief plezier!

Als je iets maakt met een handleiding of patroon van handmade mieke mag je een foto mailen naar handmade.mieke@gmail.com, dan zet ik jouw foto in het mapje met voorbeelden/inspiratie en kan iedereen jouw werk bewonderen!

37 opmerkingen:

  1. ik heb er al enkele gemaakt maar je hebt dat super uitgelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben een turnzakje aan het maken en gebruik als lusjes voor onderaan kleine stukjes tassenband die ik recupereer, super handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supergoed uitgelegd! M'n zoontje van 3,5 jaar heeft nog wel geen turnzak nodig, maar ik ben toch geneigd om er al ene te maken, desnoods voor hier in de speelkamer wat spullen in te steken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mieke dank u wel voor uitleg ik heb er 3 gemaakt voor mijn kleinkindjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor de supergoede handleiding! De turnzakjes voor mijn dochter waren in no time klaar en zien er geweldig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eindelijk een handleiding die ik snap ;-) geweldig gestaafd met de foto's. Ik ga op stoffenjacht en me wagen aan dit exemplaar! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prettig zulke tutorials ontdekken! Het is makkelijk om de stappen te kunnen volgen en tot een fijn resultaat te komen. Thankyou♡ (wilde fotootje plakken maar lukt niet, het is in elk geval echt gelukt!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga me er ook aan wagen om er voor mijn petekindje één te maken.
    Bedankt voor de duidelijke uitleg want dat heb ik echt nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super! Dit is erg goed uitgelegd, met een leuk resultaat tot gevolg. Bedankt! Ik probeer zeker nog andere handleidingen uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Top,ik weet wat te maken voor de kleinkids.Met jouw handleiding erbij lukt het me zekers !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Top,ik weet wat te maken voor de kleinkids.Met jouw handleiding erbij lukt het me zekers !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heb net van een vriendin je blog gekregen! top ik ben een echte beginner en krijg er helemaal zin in, bedankt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heb deze als basis gebruikt om een zak te maken voor de ballet spitzen van mijn tienerdochter. Super duidelijke uitleg! Dankjewel, Leen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Superduidelijk! Mn eerste gemaakt en top! Hartelijk dank! Er zullen er zeker nog volgen! ��

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel goede handleiding. Vooral de detailfoto's. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dankjewel voor je handleiding en foto's! Ik maakte de turnzak voor mijn zoontje en ben blij verrast dat het eigenlijk niet zo moeilijk was om hem te maken. Hij gaat blij zijn als hij hem morgenvroeg op zijn stoel ziet hangen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt voor deze fantastische handleiding! De turnzak voor mijn dochtertje is hiermee gelukt en heb je dan ook vermeld in mijn blogje! (https://dreamingmom74.blogspot.be/2017/09/back-to-school-naaiproject-turnzak-met.html#more)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met dat extra ritszakje er in, dat is een super goed idee! Moet ik volgende keer ook doen ;-)
      Dank je wel voor de link!

      Verwijderen
  18. hallo! dankjewel voor de goed uitgelegde tuto!! ga ik zeker één dezer uitproberen. Ik heb echter wel een klein vraagje... hoe kom je aan het gaatje om de koord door te steken? Dit is toch dicht als ik je foto's volg... Maak je dan gewoon een opening in je zijnaden?
    alvast bedankt voor de verduidelijking.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Inge, in de handleiding staat het beschreven hoor, als je de zijnaden stikt moet je bovenaan 1 cm stikken, dan 2 cm open laten en dan verder tot beneden de naad stikken. Je zal dit over het hoofd hebben gezien ;-)
      Veel succes, ik ben benieuwd naar het resultaat!

      Verwijderen
  19. Heel leuk om te maken. Mijn zoon heeft er een zwemzakje bij. Het was heel duidelijk uitgelegd, zelfs voor een leek zoals ik.!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Super uitgelegd, ik heb er ook eentje gemaakt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor de goede uitleg! Ons muis kan haar turnpantoffels meenemen naar school se..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super uitleg! Dit weekend gemaakt uit Canvas stof. Welke type stof heb jij gebruikt? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heb in augustus ook eentje gemaakt voor mijn dochter die naar het eerste leerjaar ging (zie blog:http://roodmetwittestip.blogspot.com/2019/01/naaisels-voor-het-eerste-leerjaar.html?m=1)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. waarom heb je bij de buitenkant uit 2 stukken stof een hoogte van 48 cm nodig? en een voering van maar 45 cm? Groetjes, Veerle

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super bedankt voor de duidelijke uitleg! Er rolt hier net een zakje van onder de naaimachine. Klaar om op 1 september mee te gaan naar school als turnzakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. In september begonnen met naailes...
    Het kriebelde zo, dat ik dit eens wilde proberen. Zo goed en duidelijk uitgelegd!
    Zl is nu al helemaal zot van zijn dino's 😍

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een handig patroon, dankjewel. Jaren geleden heb ik naailes voor beginners gevolgd, helaas nooit echt goed geoefend, maar deze turnzak is gelukt! Ik maakte alvast twee exemplaren voor onder de kerstboom, rood/groen en kerstbomenstofje. Ik ben er zeker van dat mijn neefjes hier heel blij mee zullen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen