zondag 23 februari 2014

Tutorial: patroon toilettas zelf tekenen

Er werd mij de vraag gesteld hoe je de maat van het toilettasje kan aanpassen. Ik zal hier uitleggen hoe je het patroon zelf kan tekenen, het is echt heel gemakkelijk.

Om te beginnen moet je weten hoe groot je het tasje wil maken, neem een meetlat en teken een rechthoek op een blad (dat mag krantenpapier of dergelijke zijn als je een grote toilettas wil maken).
Begin je met je rechthoek bovenaan op je papier te tekenen.
De breedte van de rechthoek zal de breedte van je tasje worden.
De hoogte van de rechthoek wordt de hoogte van je tasje.
Gemakkelijk hè ;-)
Nu moeten we de diepte nog bepalen. Aan de onderkant teken je de lijnen door, de helft van de diepte die je wenst. Bijvoorbeeld: je wil dat de bodem van je tasje 10 cm is teken je de lijn 5 cm door, zowel aan de linker als aan de rechterkant, maar ook naar onder toe.
Verbind de horizontale lijnen met de bovenhoeken van de rechthoek. Verbind de verticale lijnen onderaan met elkaar.
Zo, je patroon is klaar!
Ik teken de naadwaarde er bij, zo kan ik het patroon gewoon op mijn stof leggen en er rond tekenen. De naadwaarde (0,7 of 1 cm naar wens) teken je er bij helemaal rond. (rode lijn)
Als je het patroon op de stof legt moet je rekening houden met de print van je stof! Vogels vliegen niet op hun kop en bomen groeien met hun kruin omhoog. Je begrijpt wat ik bedoel!

Bedankt voor je reactie!

Als je iets maakt met een handleiding of patroon van handmade mieke mag je een foto mailen naar handmade.mieke@gmail.com, dan zet ik jouw foto in het mapje met voorbeelden/inspiratie en kan iedereen jouw werk bewonderen!

12 opmerkingen:

  1. superduidelijk ! ik zit maar bodempjes te maken van rechthoeken en dan is het bovenaan soms zo breed ... maar nu heb ik hem , het gaat schuin natuurlijk ! geweldig !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waw! Bedankt voor de duidelijke uitleg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, resultaat is prima geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bedankt ovvr de duidelijke uitleg. als ik een tas wil maken die bovenaan breder is dan onderaan (omgekeede trapezium) hoe teken ik dan het patroon?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Hilde,
      Dan start je met gewone rechthoeken. Werkwijze zoals een gewoon ritstasje, door de hoeken te vormen zal de onderkant smaller worden dan de bovenkant en zo ontstaat de 'trapezium-vorm' zoals jij het noemt.
      Succes!
      Als je nog vragen hebt mag je me altijd mailen, handmade.mieke[at]gmail.com

      Verwijderen
  5. hartelijk bedankt voor de heldere uitleg. tot hiertoe heb ik het nog niet gedurft maar met jou uitleg zal het mij zeker lukken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kijk, hier ben ik nou al jaren naar op zoek; een eenvoudig patroon wat makkelijk aan te passen is.
    Zelfs in boeken kwam ik het niet tegen.
    Dank Mieke voor je heldere uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel om dit patroon openbaar te zetten zodat iedereen er van kan leren (en maken) Ik ga voor mijn zoon van een oude levis een toilettas maken met dit patroon. Blij dat ik dit gevonden heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super handig! Bedankt! Hoe weet je hoeveel cm rits je nodig hebt? Moet je wat extra rekenen in de breedte?

    BeantwoordenVerwijderen