woensdag 19 februari 2014

HANDLEIDING TOILETTASJE volgens handmade mieke

Wat heb je nodig:
- rits iets groter dan de bovenkant van je patroon (voor dit patroon gebruikte ik een rits van 22 cm)
- 2 reepjes stof van 4 op 6 cm
- 2 x stof voor de buitenkant
- 2 x stof voor de binnenkant (voering)
- tussenvoeging (vb Vlieseline H640)
-> deze stoffen knip je allemaal volgens dezelfde afmetingen uit, voor het toilettasje is dat volgens dit patroon
Ik schreef de afmetingen er bij zodat je het thuis gemakkelijk kan overtekenen.
Op de volgende foto heb ik het patroon op een A4 blad gelegd zodat je een beeld hebt hoe groot het patroon is, het kan net op het blad.
Om je eigen formaat te bepalen heb ik ook een tutorial geschreven: klik hier

Knip de stoffen en de tussenvoering.
Strijk de tussenvoering op de achterkant van de buitenstof. De tussenvoering heeft een kant met bolletjes (dat is de lijm) en een kant met wattine. Leg de tussenvoering met de lijmkant op de achterkant van de buitenstof. Leg er een licht vochtig doek op en strijk tot de tussenvoering vast kleeft. Ik gebruik steeds het strijkdoek van Mylène om de tussenvoering te bevestigen, ik leg het gaasdoek over de vlieseline en strijk met stoom, geen gedoe met vochtige doeken meer!

Neem de 2 kleine stukjes stof en strijk ze dubbel in de breedte, plooi terug open en vouw de kanten naar binnen tot aan de vouw. Vouw terug dicht en strijk zodat de lijnen er goed in staan.
Knip nu het uiteinde van de rits, ook het stoppertje. (Doe dit met een slechte schaar!)
Neem nu de kleine gevouwen lapjes en plooi ze open. Leg de stof met de goede kant naar boven, leg daarop de rits, ook met de goede kant naar boven. Vertrek met de rits 0,5 cm van de kant. Stik de rits vast op de vouw.

Als de rits vast hangt plooi je het lapje weer zoals je het gestreken had, de rits zit nu tussen het lapje.
Stik het lapje op één millimeter vast.
Leg nu je buitenstof voor je, leg je rits (met 1 reepje) er op, bovenaan gelijk. (De flapjes van de rits steken er wat boven uit, hou hiermee geen rekening) begin met het reepje 1 cm van de kant.
Zet nu een tekentje op 1,5 cm van de kant, DOE DE RITS OPEN en knip af op het tekentje. Als je de rits niet open doet knip je het trekkertje er mee af en is je rits voor de vuilnisbak!
Bevestig nu het 2de lapje aan de andere kant van de rits.
Zo, de voorbereiding zit er op nu gaan we alles in elkaar zetten.
Leg de buitenstof voor je met de bovenkant naar BOVEN, leg de rits er met de goede kant naar BENEDEN op, bovenkanten gelijk en aan de zijkanten 1cm, leg daar de voering op. (Heeft je voering een goede en slechte kant, leg dan de goede kant naar BENEDEN)
DE GOUDEN REGEL: GOEDE KANT BOVEN - BENEDEN - BENEDEN
Speld de 3 lagen op elkaar en stik met je ritsvoetje langs de kant.
Als je aan het trekkertje van de rits komt: zet je naald naar beneden in de stof, hef het voetje omhoog en doe de rits een stukje open, voetje terug naar beneden, stukje verder stikken, naald terug naar beneden zetten, voetje omhoog, de rits terug toe doen, voetje naar beneden, en je kan verder stikken tot het einde. Stik nooit gewoon langs het trekkertje, want dat lukt nooit recht!
Je mag de flapjes nu gelijk met rits afknippen.
Vouw nu je stof zodat de goede kanten naar buiten liggende rits komt piepen, strijk met je nagel langs de naad aan de rits, stik met je gewone naaivoet langs de kant. Zet je naald naar rechts zodat je op een halve cm van de naad kan stikken.
Zo ziet het er nu uit.

Leg de andere buitenstof nu voor je goede kant BOVEN, de rits (met de hele lap er aan) er op met de goede kant naar BENEDEN, de bovenkanten gelijk en 1cm van de kanten. Leg de voering er met de goede kant naar BENEDEN op.
Speld de 3 lagen op elkaar en stik vast met je ritsvoetje. Als dat gedaan is vouw je de stoffen zodat de stoffen die je net aan de rits stikte aan 1 kant liggen, de rits ligt nu in het midden, strijk met je nagel de naad plat en stik met je gewone naaivoet langs de naad.
De voorkant ziet er nu zo uit:
De achterzijde zo
Zet nu de RITS OPEN! Vouw de buitenstoffen op elkaar (goede kanten naar binnen) en de voeringen op elkaar. Zorg dat de topstiksels mooi op elkaar liggen. 
Stik rondom op 0,7 cm van de kant (naald in het midden), laat een keergat in de voering. Bij mij is dat tussen de gekleurde speldjes. De hoeken laat je OPEN!
Trek nu de hoekjes open en speld ze vast in de breedte, leg de naden mooi op elkaar.
Herhaal dit bij de 4 hoeken.
Trek nu het tasje binnenste buiten door het keergat. (Gelukkig heb je rits open gedaan, nu zie je waarom dat zo belangrijk is ;-))
Duw de hoekjes goed naar buiten met een puntig voorwerp. Nu enkel nog het keergat dicht maken. Dit kan met de hand, blinde steek. Ik ben daarvoor te lui, ik gebruik mijn blind zoom voetje daarvoor, dat heeft een plakaatje waartegen je de stof kan leggen, zo kan je perfect op een millimeter van de rand stikken.
De voering naar binnen stoppen, eventueel nog wat strijken en je bent klaar!
Patroon: zelf getekend
Stof, voering en rits: Veritas

Als je deze tutorial gebruikt, lees ik graag je reactie hieronder! Veel naaiplezier!

Als je iets maakt met een handleiding of patroon van handmade mieke mag je een foto mailen naar handmade.mieke@gmail.com, dan zet ik jouw foto in het mapje met voorbeelden/inspiratie en kan iedereen jouw werk bewonderen!

73 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je wel voor de duidelijke uitleg. Ben zeer tevreden met het tasje bij de bijbehorende booedschappentas.

      Verwijderen
    2. Knap. Deze staat juist hetzelfde in de cursus van cresendo met dezemfde tekeningen

      Verwijderen
  2. Nu moet het mij zeker lukken met deze uitleg :-)
    Dit weekend nog eens proberen met een leuk stofje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk toilettasje. Ook een hele duidelijke tutorial.

    Creatieve groetjes van het Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is me gelukt! Leuke tuto en echt heel duidelijk... Bedankt Mieke en nu nog de uitleg om de patroontjes aan te passen aan andere formaten ;)
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een superhandige tutorial! Dank-je-wel! Ik maakte jouw toilettasje in flamingo-stijl:
    http://broterhammenmetgeleconfituur.blogspot.be/2014/03/flamingo-toilettasje.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is heel mooi, leuk stofje! Dank je wel voor de link in jouw blogbericht!

      Verwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de duidelijke uitleg !! Hopelijk is mijn bomma blij met haar cadeau :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Zijn bomma's niet altijd blij met zelfgemaakte cadeau's? ;-) Zij komen uit de tijd dat je nog veel zelf moest maken, ze appreciëren vaak nog meer zelf gemaakte dingen omdat ze weten hoeveel tijd er in kruipt!

      Verwijderen
  8. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Zo is he zelfs voor een beginneling haalbaar om een mooie toilettas te maken! :-)

    Groetjes,
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor het patroon en de uitleg zeer mooi nog veel naai plezier
    groetjes kathleen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, zo'n duidelijke uitleg heb ik nog nergens gevonden. Dank je wel :-). Hier zou ik me wel eens aan durven wagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik maak deze zeker na! Wat een uitgebreide, fantastische uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amaj het is echt goed uitgelegd allemaal! Mijn tasje is echt goed gelukt! Supermooi. Dank u!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, ik lees graag dat het bij iedereen zo goed lukt, dat geeft me weer een boost om verder te doen!

      Verwijderen
  13. Heel goede uitleg! Heb het net helemaal afgewerkt en ben super trots dat het zo goed gelukt is!
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Voila ik heb mijn tasje ook klaar.Bedankt Mieke voor de heel duidelijke werkwijze.

    Mercikes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel duidelijk!! Heb 'm ook gemaakt. Ben nu fan van je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel duidelijk!! Heb 'm ook gemaakt. Ben nu fan van je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ben beginner maar wil het proberen. Moet ik nog naadwaarde toevoegen aan de afmetingen aan het patroon in deze blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. zo gemakkelijk als je gehoorzaam doet wat je zegt,Mieke,en grappig want ik vergat de rits te openenen!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg het is me gelukt ben er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg het is me gelukt ben er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hallo, bedankt voor de grondige uitleg. Ik maakte het tasje al in verschillende uitvoeringen maar ik spiek nog altijd eens naar de uitleg om niet te moeten lostornen (want dat doe ik niet graag). Bedankt !! Ingrid uit Ieper

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Mijn mama was heel blij met haar zelfgemaakt verjaardagscadeau.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik heb je patroon wat kleiner gemaakt en zo een pennenzak gestikt bedankt voor de duidelijke uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het is me ook gelukt! :) Bedankt voor de goede, duidelijke uitleg. Groetjes Hannelore

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Waaw Joke, bedankt voor het compliment!! Zelf ben ik beginnen naaien met behulp van youtube-filmpjes, misschien kan je dat ook doen. Zo ga je al iets meer voorbereid en met iets meer zelfvertrouwen naar de les ;-) Het is een super leuke hobby, vooral als je complimenten krijgt over wat je gemaakt hebt. Of als lezers zo enthousiast reageren als jij!! Mijn dag is weer helemaal goed en ik heb weer zin om er in te vliegen.
    Veel succes met de naailessen en je mag me altijd mailen als je vragen hebt of als je jouw creaties wilt laten zien.
    Groetjes,
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi. Goeie beschrijving ! Ik wil er graag eentje maken voor mijn toilettasbehoeftige beste vriendin. Is dit model handig, met de versmalling naar boven toe? De mijne heeft een evenwijdig doorlopende band voor de diepte.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super leuk! Mijn toilet tasje is klaar! Bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mijn eerste werkje met de naaimachine is klaar. Nog niet perfect maar dat ligt aan mij :p De uitleg is super goed, bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hai Mieke,
    Reuze bedankt voor deze tutorial en ook voor de tutorial waarbij ik leerde hoe ik zelf de maten kan aanpassen. Ik ben heel tevreden over het eindresultaat en heb een link naar dit blogje van jou op mijn blog gezet!
    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dank je wel voor je duidelijke uitleg. Ik heb je handleiding de laatste maanden al verschillende keren gebruikt!
    https://vrolijkbyleen.blogspot.be/2017/02/vrije-grafiek-en-handwerk.html

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Geweldig ben net klaar en ben tevreden over het resultaat.
    Zou alleen een voorval erop willen zetten heb je andere ook gemaakt alleen wil ik er een rits in hebben krijg met geen mogelijkheid die rits netjes op het tasje

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Bedankt voor je uitleg, ik heb alles netjes overgenomen op patroonpapet. Ik stuur wel een foto als het klaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. wat een mooi resultaat! Ik kreeg voor mijn verjaardag van een vriendin een soortgelijk tasje. Daar was ik toen al erg blij mee maar nu ik zie hoeveel voorbereiding en werk erin kruipt heb ik nog meer respect voor haar werk.
    Ik wens je nog veel creatief succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ging in één keer goed en het resultaat is heel mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Supergoede uitleg! Leuk tasje als resultaat! Dankjewel! Ik zou dit ook willen maken als handtasje. Weet jij waar ik best de hengsels ertussen moet doen? Is het moeilijk om een tussenvak te creëren? Inspiratie genoeg...maar op zoek naar handige tips! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Binnenvakjes kan je maken zoals ik beschreef in de tuorial toiletzak met extra vakjes, hier is de link: http://handmade-mieke.blogspot.be/2014/08/tutorial-toiletzak-met-extra-buiten-en.html
      Hengsels kan je maken zoals hier bij het lederen tasje: http://handmade-mieke.blogspot.be/2014/06/mini-tutorial-een-handtas-van-nep-leder.html
      De hengsels naai je vast op de plaats waar ik mijn labelstjes naai in de toiletzakjes. Je kan kiezen voor een vast lint, of voor een lint dat je er af kan halen (zoals bij het lederen tasje).
      Groetjes, Mieke

      Verwijderen
  36. Super leuk tasje, ook zeer duidelijk. Het is me eindelijk gelukt om de zijkanten aan de rits mooi af te werken dankzij jou tutorial .Bedankt Leentje

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Super leuk tasje, ook zeer duidelijk. Het is me eindelijk gelukt om de zijkanten aan de rits mooi af te werken dankzij jou tutorial .Bedankt Leentje

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Dank u voor het leuke patroon , ik heb de basis gebruikt met enkele toevoegingen , is voor aan de rollator van mijn mama

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Heb de naaimachine van mijn overleden mama. Zonder enige stikervaring heb ik me gewaagd aan het tasje. Heb er ondertussen reeds 3 gemaakt, en dit dank zei de zeer duidelijke uitleg en fantastisch patroon. Heb nu de smaak te pakken. Hartelijk dank

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Mooi “voor het eerst een rits gebruiken” project! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Super bedankt voor de goeie uitleg. Ik noem dat vrouw vriendelijk.
    Eerste is niet perfect maar ik weet wat ik de fout gemaakt heb. De volgende kunnen alleen maar beter. 😉👍

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Echt een leuk patroon om te gebruiken. Is heel goed uitgelegd. Ik heb 2 tasjes gemaakt. Door de goede uitleg ging het heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Bedankt voor de heel duidelijke uitleg. Voor de eerste keer toiletzakje gemaakt als kado en het is echt goed gelukt door je instructies en foto's! Zo gaan er nog volgen 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Deze uitleg al heel vaak goed doorgelezen en het leek me heel leuk om te maken. Ik vind het heel goed verzonnen en de volgende zal veel sneller gegaan, omdat ik nu weet hoe het moet. Mijn complimenten voor de uitleg en foto's. Ik ga er zeker nog meer maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. super mooie uitleg ,echt duidelijk .
    heb jij ook een uitleg om keukenschort te maken
    Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Mooie uitleg,dankuwel
    Heb je soms een uitleg voor een keukenschort te maken
    Bedankt
    Magda

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Dankjewel, voor de duidelijke foto's en uitleg. Ik het de toilettas gemaakt uit restjes stof en heb een mooi resultaat bekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Bedankt voor de zeer duidelijke tutorials, voor een beginnend naaister heel duidelijk!

    Dit tasje staat op het verlanglijstje van mijn dochter...uiteraard met bijpassend tasje voor de haaraccessoires. U vraagt, wij naaien...:D

    Ik tekende aan de hand van de tutorial een aangepast patroon, zeer duidelijk die uitleg!

    Ik vroeg me bij de werkwijze van de toilettas enkel nog af of de binnenvoering iets 'kleiner' gestikt (iets ruimere naad?) moet worden om mooi in de buitenvoering te passen. Of zie ik problemen waar er geen zijn? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Een zeer duidelijke tutotial,heel erg bedankt.grtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Hoi Mieke. Bedankt voor deze tutorial. Eerste keer gelijk gelukt :) Met hand gemaakt, mijn eerste naai project. Wil verder proberen om een tasje voor mijn eo.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Hallo Mieke met je tutorial en spullen die ik thuis had liggen heb ik het tasje vlot kunnen maken. Ik had enkel een rits van 20cm in huis en heb alles dus wat kleiner gemaakt. Ik probeer het binnenkort zeker opnieuw met beter gekozen stofjes, rits en naaigaren ... Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Hallo Mieke, super uitleg ik heb tasjes van een zeilboot zeil gemaakt voor de kindjes van mijn zoon z’n zeilles groep en super leuke reacties. Kreeg gelijk van de meiden instructeurs een bestelling. Ga het patroon ook vergroten voor een strandtas. Super bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Leuke tutorial, hartelijk dank !!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Ook in 2024 wordt je tutorial nog gebruikt, Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen